Column

De Rode Kamer

20-01-2010 10:10

Omdat de KRO haar spiritueel katholieke bejaardenachterban op zoek naar inhoud graag wil bedienen op de primtetime zaterdagavond, wordt pijnlijk duidelijk hoe klein die doelgroep nog is. Naar de laatste twee uitzendingen van De Rode Kamer keken, inclusief terugkijkers via Uitzending Gemist, nauwelijks meer dan 290.000 mensen. Voor een zaterdagavondprogramma op primetime is dat een flop.

De concurrentie is groot: De Rode Kamer begint niet zoals gebruikelijk om 20:30 uur maar om 20:15 uur. Dan zit de doelgroep nog naar het Journaal op Ned 1 te kijken. En op RTL hebben ze iets keks met Michael Jackson opgevolgd door Wat Vindt Nederland, beiden twee kijkcijferkanonnen. Dan moet je met wat écht goeds komen om nog een stukje markt te kunnen veroveren.

De Rode Kamer is beslist niet goed. Het is een kruising tussen het dramatische narcistische exhibitionisme van Big Brother met de huis-, tuin- en Viva-psychologie van een gemiddeld serviceprogramma op de commerciëlen. Veel gehuil, een wonderbaarlijke genezing zonder medicatie, een licht stichtelijke insteek en teveel decorum en bombast om geloofwaardig te zijn. En dat dan ook nog eens veertig minuten lang trekt zelfs de KRO-doelgroep niet. Die laten zich liever geestelijk voeden met Fons de Poel.

Maar ja, dat is kennelijk niet de missie van de KRO. En al helemaal niet die van het tweede net. Al maakt dat weinig uit, want de échte kijkcijfers worden toch wel binnengehaald met Twee Voor Twaalf en Man Bijt Hond. Zo zijn die bejaarden dan ook wel weer.