Open brief van Alexander Klöpping aan KPN

13-05-2011 13:00

Lieve KPN, ik ken je al m’n hele leven. Je was altijd de degelijke provider. Bellen en internet zonder opsmuk. In een steeds sneller wordende wereld waarin concurrenten over elkaar heen vallen om allerlei buzzwaardige Engelse termen te gebruiken voor hun producten, heet het pakket waarmee je kunt internetten en bellen bij jou gewoon “Internet plus bellen”. Toen je begon met ADSL was je in eerste instantie even in de war, en kondigde je in snelle bombariespotjes aan dat je ADSL-verbinding “Mxstream” ging heten. Maar al snel kwam je bij zinnen en veranderde de naam in “ADSL van KPN”. Degelijk. Nederlands. Zonder opsmuk.

Soms is die degelijkheid jammer. Vroeger was paradijsvogel XS4ALL de logische werkplek voor gezellige anarchisten, die opkwamen voor je burgerrechten en privacy. Als je de helpdesk belde had je het idee dat je je vrolijke computerneefje aan de lijn kreeg. Maar toen je de tent overnam, ging ‘ie door de degelijke KPN-gehaktmolen. Wat overblijft is net zo’n saaie toko als de rest van je dochterbedrijven. Maar voor jou voelde dat vast logisch. Degelijkheid is iets waar je je best voor doet.

Woekerprijzen
Maar de laatste tijd voelt het alsof jij en ik niet in dezelfde wereld leven. De verbazing die vorige week van je gezicht af te lezen was over het feit dat mensen opgehouden waren met sms’en was bijna aandoenlijk. Het leek alsof het je volstrekt verraste dat er een moment was gekomen waarin klanten niet meer bereid zijn om woekerprijzen te betalen voor 160 tekens. Je weet wel, die dienst die jou minder dan een fractie van een cent kost, en waarvoor je nog steeds het duizendvoudige vraagt.

Soms lijkt het zelfs alsof je het onéérlijk vindt dat mensen hun databundels gebruiken om te bellen via VOIP. Skype als parasieten. En je klanten als misbruikers.

Deep packet inspection
Vandaag werd duidelijk dat je al een tijdje Deep Packet Inspection inzet. ‘We zullen die misbruikers eens flink beboeten’, moet je gedacht hebben. “Laten we al het verkeer afluisteren om te kijken of klanten geen diensten van anderen gebruiken die wij óók zouden kunnen bieden.” Het is moeilijk anders te verklaren dan de actie van een kat in het nauw.

Ik zal eerlijk tegen je zijn.

Je bent een beetje een opa aan het worden, die de steeds sneller draaiende wereld niet meer goed kan bijhouden — krampachtig probeert vast te houden aan het oude. Lange tijd was alles wat je deed wel lekker vertrouwd en overzichtelijk. Maar tijden zijn veranderd: het begint een beetje treurig te worden. Als ik je zoon was, was dit het punt geweest dat ik een fijn verzorgingshuis voor je zou zoeken.

Oud en bokkig
Ik begrijp dat je aandeelhouders hebt die winstcijfers willen zien. (Maar je moet niet zo raar opkijken dat niet alleen babyboomende investeerders je ‘trots’ zien vertellen dat je de eerste provider ter wereld bent die haar gebruikers afluistert met DPI: je klanten kijken mee). En ik begrijp ook dat het vervelend is dat de dingen niet meer zijn zoals vroeger. Maar stop alsjeblieft met de pogingen om de vooruitgang tegen te houden. Niet langer kun je iedere klant in een kooitje stoppen. Niet langer vertrouwt iedereen je op je woord. Mensen kijken tegenwoordig verder. Iedereen heeft door dat je oud en bokkig geworden bent.

Geef alsjeblieft het stokje door aan een nieuwe generatie (je reclamebureau noemt ze ‘Generatie KPN’, ze kunnen je vast vertellen wie dat zijn: ze zitten niet in je klantenbestand dus je kunt ze niet spammen) die je de kans geeft om wat nieuws te proberen. Te innoveren. Het kan nog. Doe het nu.

Alexander Klöpping (met umlaut op de o) is behalve gadgetnerd, ondernemer en student ook een guitige DWDD-nerd en favoriet van veel Elle-lezeressen. Dit artikel verscheen eerder op zijn Tumblr.