Heeft u de afgelopen tien jaar minder ge-internet? Minder websites bezocht, minder gedownload? Het antwoord op deze vraag is waarschijnlijk: ‘nee’. Sterker nog; ook uw moeder, kleine neefje, nog veel meer marketeers en de groenteboer zijn inmiddels online. Uw webdesignbedrijfje heeft u in 2002 opgedoekt, maar nu bent u consultant in de IT: ook best leuk. Uw vennoot van toen is nu weblogger dus eigenlijk bent u beiden nog gewoon volop online. Een probleem: dat kan natuurlijk helemaal niet! Begin van dit decennium was er namelijk de .com bubble, het internet stortte volledig in, niets zou meer zijn hoe het ooit was.
Dat er inderdaad veel veranderd is, vrienden een paar honderdjes zijn kwijtgeraakt aan Nina Brink en Microsoft niet meer het grootste technologiebedrijf ter wereld is, laat echter onverlet dat de internetwereld gewoon is doorgegroeid. Niet getreurd, eind vorige maand viel er nog te lezen dat er een nieuwe ‘zeepbel’ aankomt. De ‘Sociale Media’ blijkt namelijk helemaal nergens op gebaseerd. Wederom zal dit uiteraard niet het geval zijn; wat er wél aan de hand is, lezen we ergens onder de ronkende koppen: ‘veel bedrijven doen maar wat’.
Hype wordt zelf gemaakt
Aan de ene kant is daar de klant die ‘iets met social media’ wil doen. En aan de andere kant hebben we Disctrictworld en de zijnen. ‘Wie?’, vraagt u zich misschien af, maar we hebben het hier over een typisch voorbeeld van waarom zo’n bubble nu ontstaat. Het fijne is namelijk, dat het zo’n website nauwelijks kwalijk te nemen is, lees het volgende maar eens:
‘Ik mag er eigenlijk niets over kwijt vanwege een getekende nda. Maar er komt een mega, megagroot nieuw social networking ding aan: DistrictWorld.com.’
Klinkt dat als een iets te enthousiast verhaal om knollen voor citroenen te verkopen? Niet voor Marketingfacts, waar Matthijs in 2008 schreef: ‘Megagroot’, ‘social networking’ en ‘nieuw’. Onze interesse is gewekt.’ Zie hier in een notendop de nieuwe Social Media bubble: roep dat het heel groot, social en networking gaat worden en er is wel iemand die dat niet alleen een interessant fenomeen vindt, maar het ook nog serieus neemt.
Zoals initiatiefnemer Dennis Kind overigens zelf heel goed opmerkte: ‘Hyves is te massaal [..] er is geen gemene deler’. Het vervelende is echter dat er wel kritische massa nodig is om een beetje interactie op te zetten. Dus riep men zelf wel iets over ‘150k’ uit mailinglijsten van obscure websites. Dat is heel mooi, maar niemand die zich dan kritisch afvraagt wat daar die gemene deler nu is.
Het kan ook anders, toch?
‘Wie de Paarse broek past, trekke hem aan’, zegt een oud Hollands gezegde. Ondergetekende schrijft ook voor een weblog over internetmarketing en wordt regelmatig geconfronteerd met het ‘enge’ woord ‘social media’. Als weblog en medium wil je natuurlijk steeds een verhaal brengen. In plaats van mee te gaan met het geronk kun je je echter ook afvragen wie je eigenlijk voor je hebt. Enthousiasme maakt te vaak plaats voor blind advertorials neerkalken aan de hand van zogenaamd anoniem ingestuurde persberichten waar ook een kritisch stuk had kunnen staan.
Uiteindelijk zal deze nieuwe bubble hetzelfde zijn als de oude: bedrijfjes en goeroes zullen als rijpe appelen uit de boom vallen als duidelijk wordt wat het onderscheid tussen gescheer en wol nu precies is. Het begin is al gemaakt. Er zijn zelfs al tekenen dat de bubble alweer is afgelast. Diegenen de wol van het gescheer al wisten te onderscheiden, zullen overblijven. Daarna mogen de afvallers gewoon weer aanhaken en het nogmaals proberen.
De volgende zeepbel maar rond 2017 plannen? Dan kunnen we alvast weer gezellig lekker zelf gaan blazen om daarna te gaan roepen dat ‘die uit elkaar gaat spatten’.
CC-foto: Mila Zinkova