Ze bestaan nog, mensen zonder creditcard. Haast ondenkbaar in de huidige tijd vol internetaankopen, maar het kan. Met diensten als PayPal en iDeal kom je al een heel eind. Behalve in de iTunes Store. Al biedt dat dan weer de mogelijkheid te betalen via de firma Click and Buy. Hun werkwijze is simpel: jij koopt een product of dienst op het web en Click and Buy boekt het bedrag vervolgens enkele dagen later van je bankrekening af. Mits je tenminste voldoende saldo op je rekening hebt, anders val je ten prooi aan de maffiapraktijken van het in Groot-Brittannië gevestigde bedrijf.
Mocht namelijk om wat voor reden dan ook het verschuldigde bedrag niet van je rekening afgeschreven kunnen worden, dan verandert het bedrijf in een erg klantonvriendelijke dienstverlener, zo weten reeds veel gebruikers. Laten we de praktijken van Click and Buy eens illustreren aan de hand van een voorbeeld. Stel, je koopt als gebruiker in de iTunes Store een applicatie voor je iPhone van 99 eurocent. Enkele dagen later probeert het bedrijf dit geld van je rekening af te schrijven. Omdat je saldo even niet toereikend is – dat overkomt ons allemaal wel eens – mislukt dat. Dan begint het gelazer.
Click and Buy brengt namelijk direct 15 euro ‘administratiekosten’ in rekening. En probeert vervolgens een dag later nog eens het verschuldigde bedrag – inclusief de 15 euro ‘administratiekosten’ – af te schrijven. Wat vervolgens ook niet lukt, waardoor er opnieuw 15 euro bij komt. Zo kan het dus gebeuren dat je in plaats van de eigenlijke 99 eurocent, binnen drie dagen tijd ineens €30,99 verschuldigd bent aan het bedrijf.
Nog geen week na je bestelling dreigt het bedrijf al met een incassobureau. Bezwaar maken is lastig. Ten eerste werkt de link in e-mails van Click and Buy naar een contactformulier niet. En na twintig minuten in de wacht te hebben gestaan bij het 0900-nummer van het ‘Service Team’ – à 20 ct/per minuut – heb je nog niemand aan de lijn gehad. Ook ingestuurde mail blijft onbeantwoord.
Dergelijke praktijken hebben met dienstverlening of klantvriendelijkheid natuurlijk weinig te maken. Het riekt eerder naar oplichting. Het kan toch ook haast niet anders of de handelswijze van Click and Buy is in strijd met het Nederlands en Europees consumentenrecht? Diezelfde consument is vast bang om wakker te worden met een onaangename verrassing en maakt uit angst voor nog hoge kosten de buitenproportionele ‘administratiekosten’ schoorvoetend over.