TV: MaDiWoDoVrijdag-show

18-01-2011 16:02

Het gaat niet zo goed met de MaDiWoDoVrijdag-show van Paul de Leeuw. Dat is zacht uitgedrukt. Al maanden blijft het programma steken op een schamel kijkcijferaantal, minder nog dan nieuwkomer Pownews dat direct na Paul de Leeuw staat geprogrammeerd. En al die maanden vraagt men zich koortsachtig af waar het aan ligt. Paul de Leeuw het gigatalent en niet scoren, dat is als Boer Zoekt Vrouw uitzenden en toch maar 15.000 kijkers trekken.

Afgelopen maandag werd een poging gedaan het zinkende schip van Paul de Leeuw leeg te pompen. Met in het achterhoofd de gedachte dat de teleurstellende kijkcijfers aan het format liggen, en niet aan een dagelijkse overdosis Paul de Leeuw zelf op een onmogelijk tijdstip op een van nature slecht bekeken zender, werd de formule van de MaDiWoDo-show radicaal veranderd. Alle truttigheid werd er uit gesloopt (weg keukentafel met sidekick), de sidekick in kwestie (Filemon Wesselink) werd op reportage naar het studentenprotest in Utrecht gestuurd en De Leeuw zelf probeerde zijn reflexen te herkennen: meer grappen, meer interactie met het publiek, meer denken aan de gloriejaren van Schreeuw van De Leeuw.

Kut
Het nieuwe MaDiWoDo-concept is losjes gebaseerd op de Amerikaanse late night talkshows van Jay Leno of David Letterman. Met een grappen top 5 (maar dan niet grappig, hoe dan ook, Vara-bejaarden uit de provincie houden sowieso niet van botte grappen) gasten en rubriekjes. En een lang stuk NOS Journaal dwars door de uitzending heen. Waarom mag Joost weten. Of Roek Lips.

Was het nu wel leuk? Nee. De gasten waren kut. Trijntje Oosterhuis, die ofwel net als Tom Cruise destijds bij Oprah had ontdekt hoe ge-wel-dig Scientology is ofwel flink aan de alcohol danwel coke had gezeten, kwam vertellen hoe gelukkig ze was dat ze echt niets had verdiend aan haar gratis bij een krantje weggegeven CD. Saai, voorpelbaar, inhoudsloos. De andere gast was Ali B. De MaDiWoDo-show wordt opgenomen in Almere, dus het was lekker dichtbij voor Ali B. De afgelopen weken is Ali B, zo’n beetje in elk panel, in elke quiz, in elke commercial en bij elke show te zien geweest. Niemand weet eigenlijk nog waarom Ali B. ook alweer net zo bekend is als Patty Brard, waarschijnlijk Paul de Leeuw ook niet. Maar voor de moegestreden redactie van De Leeuw was Ali B. regelen net zo makkelijk als Trijntje Oosterhuis ritselen. Ze hebben wat te verkopen en komen uit het zelfde fijne kleine mediacircuitje. Makkelijk, altijd leuk, ongevaarlijk, gegarandeerd correct.

Ncrv 1978
De rubriekjes die bedoeld waren om leuk te zijn waren dat niet. Ze sloegen dood tegen het grijze onbegrip van het klapvee. Er was een bingo met nieuws en een stagiaire. Er was iemand in een grote koekoeksklok die iets wilde vertellen maar door De Leeuw werd weggepest. Er was luim op het niveau Ncrv 1978. Van De Leeuw en goede, stevige grappen was helemaal niets te zien. Sterker nog, De Leeuw vlamde pas echt toen hij met Ali B. een duet mocht zingen. Je zag hem glunderen en genieten. De Leeuw de zanger. Met zijn gasten, zijn feestje, zijn oudere maar milde jaren. Misschien is dat het probleem: De Leeuw die zichzelf te leuk vindt en zich niet meer afvraagt wat zijn gasten en kijkers willen. De MaDiWoDo-show is de huiskamer van Paul de Leeuw. Er is niets ergers dan mensen tegen wil en dank in je gezellige huiskamer uitnodigen.

Toch was er één lichtpuntje, en dat was Filemon die zichzelf hervond als verslaggever ter plaatse. Hij maakte een hilarisch item tussen “protesterende” studenten in Utrecht. Bij een “protest” moet u denken aan een collegezaal volgepakt met uitsluitend blanke, verveelde, zelfingenomen studenten die heel erg hard hun best deden om te laten blijken dat ze 24 uur college volgen écht interessant vonden. Moet je net Filemon hebben. Die komt van BNN. Godzijdank.

Afreus!
Filemon: “Noemen jullie dit een protest?”
Student: “Ik probeerj een college te volgen meneerj!”.
Je zag de elitaire bloemen der natie denken: “Zitten we net heel correct een truttige demonstratie te houden voor Ons Soort Mensen en onszelf te feliciteren met onze keurige beheerste D66-burgerzinprotestwoede, komt er zo’n non-intellectueel BNN-type een beetje lopen Rutger Castricum’en. Afreus!”
Filemon: “Nou Paul, je ziet het, ze zijn hier witheet!”.
Collegezaal: doodse stilte.

Is het geen idee Paul de Leeuw voortaan in te ruilen voor Filemon Wesselink? Dan kan BNN eindelijk weer eens wat uitzenden dat wél leuk en verrassend is en heeft Roek Lips gewoon weer een programma waar mensen naar kijken. Paul de Leeuw kan dan doen wat hij zelf leuk vindt: in zijn eigen huiskamer of de zangstudio. Is iedereen tevreden.