ThePostOnline

Het Byzantijnse rijk in de collectie van Karl Lagerfeld

01-02-2011 10:50

Topontwerper Karl Lagerfeld heeft voor Chanel een unieke collectie ontworpen. Hij heeft zich voor deze prachtige lijn, die in mei 2011 verkrijgbaar zal zijn in de Chanel-boetieks, laten inspireren door keizerin Theodora van het vroegere Byzantijnse Rijk, wier hoofdstad Constantinopel we tegenwoordig kennen als Istanbul. Het Byzantijnse Rijk, en in het bijzonder Theodora, hebben een rijke geschiedenis die op intrigerende wijze in de collectie verweven is.

Indertijd was Theodora al een opvallende figuur: zij had een belangrijke en voor die tijd ongewoon grote invloed op de politiek. Haar conservatieve echtgenoot Justinianus en zij werden zowel op intellectueel als op politiek vlak als gelijkwaardig beschouwd. Ook bijzonder is dat zij werd geboren in de laagste klasse van de Byzantijnse maatschappij. Later werd zij zelfs actrice, een beroep dat toen beschouwd werd als buitengewoon minderwaardig. Karl Lagerfeld zelf zegt hierover: “Theodora was a circus artist who became empress, like Chanel, who was a little singer and became a fashion empress.” Hieruit we ook meteen de link tussen Parijs en Byzantium duidelijk.

Mozaïeken
De print op enkele stukken stof heeft wel wat weg van mozaïeken. Zie hier een parallel: het maken van mozaïeken was een destijds een normaal gebruik in het Byzantijnse rijk. Ook hiervan zien we iets terug in de geschiedenis van Theodora zelf. Zij startte namelijk in 528 de bouw van de kathedraal van San Vitale in Ravenna. In 548, het jaar waarin zij overleed, werd er in het koor van de basiliek een afbeelding van haar en Justinianus in processie aangebracht. De gekozen afbeelding van het echtpaar benadrukt eveneens de gelijkwaardigheid van de twee echtelieden. Lagerfeld kende deze afbeelding al eerder: hij is zelf naar Ravenna afgereisd om de Byzantijnse mozaïeken te bewonderen.

Deze mozaïekprints zijn fantastisch verwerkt in de kleding. Door gebruik van een hoop goudbewerkingen, brokaatstoffen en op de kledingstukken aangebrachte sieraden is de kleding een lust voor het oog geworden. De klassieke Chanel-kleuren wit en zwart komen veelvuldig terug. Ook zien we de kleur purper, destijds een kleur die slechts bestemd was voor de koninklijke familie.

Details
Dat Lagerfeld oog voor detail heeft, valt niet te betwisten. Zo geven de haarbanden van de modellen, die prachtig opgesierd zijn, een overwegend Oosterse indruk. Ook lopen de meeste modellen op sandalen: oorspronkelijk is er niet veel bekend over het soort schoenen dat er in Byzantium gedragen werd, maar op afbeeldingen staan mannen meestal afgebeeld met sandalen. Dat werkelijk aan alles gedacht is, is te zien aan de vierkante knopen, die tot in het kleinste detail versierd zijn.

Coco Chanel zelf was gek op sieraden en bezat er dan ook vele, waaronder Byzantijns-geïnspireerde sieraden. Dit geeft Lagerfeld zelf te kennen in het interview dat hij gaf bij deze collectie. Deze Chanel-sieraden zien we terug op de kleding, maar dus ook in het haar van de modellen. De mannequins dragen daarnaast enorme, imposante oorbellen.

De volledige modeshow is hier online terug te zien.