Bij de entree van een willekeure attractie waar water mee gemoeid is, wil nog wel eens een waarschuwingsbordje voor de ingang staan. “Pas op: de eerste rij kan nat worden.” Je zult het natuurlijk net meemaken. Drie uur in de file staan om vervolgens een kwartier na binnenkomst zeiknat de eerste attractie te verlaten. Dag verpest omdat het vervelende kutjoch dat zo nodig mee moest perse op de eerste rij wilde zitten.
Splash tickets
Maar in de wereld van LiveNation (en van de bakvissen) gelden andere regels. Daarom heeft de grootste concertpromotor van Nederland er een nieuw fenomeen doorheen gedrukt bij het concert van Kylie Minogue: Splash tickets. Zoals de niet erg cryptische naam al doet vermoeden, bestaat er bij deze tickets een kans dat de bezoeker het optreden niet helemaal droog verlaat. En dan niet omdat de optredende artiest zo ‘gevoelig’ en zo ‘bewonderenswaardig’ is dat het een beetje nat tussen de benen wordt, maar omdat er zomaar wat zweet rechtstreeks van het door jou zo bewonderde lichaam overvliegt naar je eigen, waarschijnlijk inmiddels shirtloze bovenlijf. Stel je voor!
Omdat al dat gezweet eigenlijk best wel vies is, ontvang je ook een ‘I was in the Splash zone’- handdoek om het zweet mee af te vegen en om het er thuis desgewenst weer uit te persen. Om het nog bonter te maken, krijg je er ook nog een kek rugzagje en een tourboekje bij. Een pakket dat je onder normale omstandigheden voor maximaal een tientje in de zaal zou kunnen kopen, maar dat doet er niet toe.
De bezoeker is dom
De kosten van het totale pakket: 250 euro. Ter illustratie: een normaal kaartje gaat weg voor 46 euro en een golden circle kaartje voor een gemiddeld ander concert komt niet boven de 100 euro uit. Niet geheel Stomtoevallig liep de verkoop van dit concert niet zo goed. Kylie zou eigenlijk in het Gelredome optreden, maar moest vanwege “blablabla persoonlijke aard” uitwijken naar de Heineken Music Hall, een zaal met een veel kleinere capaciteit. Een zaal dus, waar de opbrengsten een stuk minder zullen zijn.
De bezoeker is dom en heeft alles over voor dat beetje extra, denkt men bij LiveNation. Zo dom dat zelfs een Splash ticket te verkopen moet zijn. Elke gemaakte exclusiviteit is er immers één om extra geld uit de portemonnee van de klant te trekken. Cd’s worden niet meer verkocht, dus moet het geld met de optredens binnengeharkt worden. Dat betekent extra uitgaven voor LiveNation, een organisatie die als één van de laatste ‘kunstwerken’ in de Domino D-day die de muziekindustrie heet, om dreigt te vallen.
IJsberg
Het gaat namelijk slecht met LiveNation. Maar als dit soort acties het schip uit de route van de ijsberg moeten houden, is het einde zoek. Niet voor niets stappen steeds meer artiesten over op andere boekingskantoren. Kantoren die meer van deze tijd zijn. Er is inspiratie genoeg voor alternatieven. LiveNation: respecteer uw belangrijkste afnemers nu eens. Dat jullie veel te veel geld van het publiek in de zak steken, wisten we allang. Maar doet u nu alstublieft niet of we volslagen ontoerekingsvatbaar zijn. Dat doet alleen maar extra pijn bij het afrekenen.
Harm Groustra is freelance (pop)journalist