Presentatrice en globetrotter Floortje Dessing maakt tussen haar reizen door tijd vrij om haar duurzame kledinglabel Nukuhiva aan de vrouw te brengen. Ali Hewson – de vrouw van U2-voorman Bono – bestiert mileuvriendelijk modemerk Edun. H&M heeft sinds vorig jaar een complete biologisch katoen-collectie, Marktplaats-oprichter Bob Crébas heeft zich na de verkoop van zijn lucratieve website op Brennels gestort: een bedrijf dat kleding van brandnetels gaat produceren. Het moge duidelijk zijn: verantwoorde mode is the new best thing since sliced bread.
Mileu-hausse
Geen wonder dus, dat labels elkaar om het hardst verdringen om een graantje mee te pikken van de duurzaamheidtrend. Biologische fashion is überhip en dus is iedereen plotseling het braafste jongetje van de klas. Ineens wordt er in persberichten volop gesmeten met termen als ‘cradle-to-cradle’, recyclebaar, ecologisch en onbespoten. Al Gore, de voormalige vice-premier van de Verenigde Staten die met zijn verontrustende global-warming film An Inconvenient Truth aan de bakermat stond van de mileu-hausse, kan zich in zijn handjes knijpen met zoveel toewijding aan de goede zaak.
Ook BN-ers en BB-ers (beroemde buitenlanders) verbinden zich maar wat graag aan de goede zaak. In sommige gevallen omdat ze zich daadwerkelijk hard willen maken voor een betere wereld; zo liet vegetariër Georgina Verbaan zich al jaren geleden geleden vastketenen op het Binnenhof voor een protest tegen kistkalfjes en voerde de actrice, gekleed in katoenen rok, actie tegen de bontindustrie.
In andere gevallen omdat het PR-technisch wel goed uitkomt om te boek te staan als mileu- en dierenvriend. Topmodel Naomi Campbell liet zich bijvoorbeeld naakt vastleggen voor dierenorganisatie Peta – de slogan van de campagne: ‘I’d rather go naked then wear fur’ – en kreeg vervolgens de gehele wereld over zich heen toen ze zowel op de catwalk als daarbuiten werd gefotografeerd in een kek bontstolaatje. Zó diep gingen die principes kennelijk dus niet.
Nieuwe ster aan het duurzaamheidsfirmament
Nieuwe ster aan het duurzaamheidfirmament is Victoria Koblenko, die zich voor de Nederlandse groene webshop WatMooi op de kiek liet zetten in een green little black dress: een slimme ecologische spin op de bekende LBD die elke zichzelf respecterende fashionista – in ieder geval volgens ‘de bladen’ – in haar kast moet hebben. De jurk werd speciaal voor de site ontworpen door het Arnhemse Van Markoviec en is gemaakt van tencel: een duurzaam materiaal op basis van eucalyptushout.
Slimme imagoboost of oprechte liefde voor de planeet? De tijd zal het leren, maar héél veel maakt het natuurlijk niet uit. Zolang de duurzaamheidclaims valide zijn, dragen bedrijven als WatMooi, Edun en H&M (die wel nog steeds volop genoemd worden als het gaat om kinderarbeid in lage lonen landen, maar dat terzijde) namelijk sowieso een groen steentje bij. Verbeter de wereld, begin bij je kledingkast.