Twitter is dood en het ligt aan u. Zijn er al die tijd mensen bezig geweest een nieuw platform op te bouwen en dan wordt zoiets uiteindelijk helemaal weer afgebroken. Sommigen zullen zeggen dat juist de kern overblijft, maar het gaat er om dat juist het ‘Twitter-eigen’ afgestorven is en de microblogdienst zich bij een lange rij van gelijkvormige internetdiensten kan voegen. Het is dan ook echt afgelopen met het troetelkindje dat eerst door een enkeling, later de paarse broeken en de webloggers en nu door steeds diverser publiek verzorgd werd.
Natuurlijk valt er over te twisten of Twitter dood is, of misschien “slechts” stervende. Als je zegt dat “dood gaan” het verdwijnen van een bepaalde eigenschap is en niet het totaal verdwijnen van de dienst, dan is het meestal niet eenduidig aan te geven wanneer dat precies plaats vindt. Bij het vijfjarig bestaan, afgelopen maand, klonk in ieder geval meermaals de verzuchting dat Twitter in ieder geval haar onschuld was verloren. Een idee dat er nu toch werkelijk iets aan het veranderen is, en die “gezellige” of “huiselijke” sfeer niet behouden zal blijven is dus in een bredere kring aanwezig.
Purple Pants
De tekenen waren al langere tijd aanwezig, misschien zelfs de reden dat sommigen nog enige tijd hebben geaarzeld om überhaupt zelf mee te gaan tweeten. Goeroes en “paarse broeken” waren al tijden alom aanwezig en wisten iedereen te voorzien van gevraagd en vooral ongevraagd advies. Hoe bloggen nu écht werkt, hoeveel keywords er in je artikel moeten staan en waar je vooral erg graag gelinkt wil worden, zolang je maar Zen blijft. Voor diegenen die hier niet zo van gediend waren bleken dit soort mensen uiteindelijk slechts een kleine drempel die ze later lachend wegwuifden.
Eigenlijk hoorde het er ook een beetje bij en spelen met je positie in de rankings van Google, daar wil je misschien niet de hele dag over lezen, maar daar doen we allemaal wel een beetje aan mee. Het echte verval kwam pas toen er genoeg mensen overtuigd waren dat er toch echt iets aan het gebeuren was. Zeker in Nederland is Twitter relatief groot en na @MaximeVerhagen stroomden een hele tijd later ineens massa’s politici de nieuwe virtuele wereld binnen. Politici die niet alleen komen: journalisten waren er ook al of kwamen nu mee, en dus kwamen nu ook op de achtergrond de voorlichters en spindokters. Ondertussen stonden in de private sector de ontwerpstudio’s, en de voltallige lokale middenstand aan de stoelpoten te zagen.
Retweet dit en win!
Want, laten we het nu maar gewoon zeggen, Twitter is gewoon geworden. Dat is helemaal niet zo erg, dat gebeurt met een hele hoop diensten, maar daar hoort ook een aantal eigenschappen bij. In dit geval ook een soort professionaliseringsslag van de gebruikers en helaas betekent dit dat we elkaar, zeker in commercieel opzicht, nog meer na gaan doen. Ongeschreven wetten en regels worden belangrijker, of je maar even respectvol mee wilt doen, en branding komt in handen van mensen die het kunnen weten. En die weten, net zoals u en ik, dat standaard campagnes snel opgezet zijn en nog best goed kunnen werken.
Net zoals in de print- of televisiewereld niet elke marketing campagne een gouden Loekie in de wacht zal slepen voor haar reclame-uitingen, zijn er ook hier de bedrijven die gewoon een geteste manier van promotie willen inzetten. Want horen we niet elke dag, in een poging niet zweverig over te komen, dat er wel gemeten moet worden wat de return on investment nu precies is? Dan willen we graag iets neerzetten dat we al kennen. Een professionele instelling misschien, maar het wordt er niet echt leuker op. Block and report for spam, we beginnen er niet eens meer aan.
Gyurka Jansen zit pas net (een ruime) twee jaar op Twitter, is wekelijks over internet te horen op Radio 1 en geeft training en advies over nieuwe media.