Top Gear zag dat het goed was. Wat zeg ik, de Jaguar E-Type Speedster van Eagle is volgens Clarkson zelfs ‘the most beautiful car… in the world‘. Enzo kreunde in zijn graf “Wat? Alweer?” Bij leven was hij reeds jaloers toen E verscheen in 1961. Ook Playboy playmate Marilyn Hanold heeft nare herinneringen aan de introductie. Zij moest mooi zijn op de motorkap van een Fixed Head Coupé tijdens de New York Auto Show. De toegestroomde autojournalisten vonden echter dat ze het uitzicht op E’s lijnen verstoorden en duwden de Playmate bruut van de motorkap.
Amerikaanse bumpermensen
De E-Type Series I kreeg in 1964 een 4.2 liter versie van de DOHC XK motor die vanaf 1949 Jaguars aandreef. Ook hield een XK motor in uniform vanaf 1973 Iwan in toom. Met 190 pk gaven XK’s een Britse serie lichte tanks en verkenningsvoertuigen (tot 10 ton) een snelheid van ± 70 km/u. In de E-Type met drie SU carburateurs leverden de XK motoren 265 pk bij 5500 tpm, wat goed was voor 240 km/u en een acceleratie van 0-100 in rond de zeven seconden. In 1968 werd E de Series II en in 1971 kreeg de verder aangekomen Series III een 5.3 liter SOHC V12, waar 272 pk uit kwam. E werd vooral dikker vanwege de steeds strengere eisen van Amerikaanse bumpermensen, wat E met de V12 niet sneller maakte. Deels vanwege de bumpermensen werd de E-Type productie in 1975 gestaakt na zo’n 70.000 stuks.
Bij Eagle kregen ze er echter geen genoeg van. In 1982 werd het zelfs hun vak. Vrij naar Peter Cheney, wat ze daar inmiddels niet van E-Types weten, kun je in je oog steken zonder het te voelen. Talloze half vergane E-Types kregen er een nieuw leven. Een beter leven ook. Kleine en grote modificaties verbeterden de betrouwbaarheid en prestaties als de klant dit wenste. Eén wenste ‘iets bijzonders’ en zo werd de Eagle Speedster geboren. Gebaseerd op de Series I. Die waar playmates van af werden geschoven dus.
Zes in lijn op het dressoir
Gelukkig heeft vijftig jaar zwaartekrachtinvloed de kans op een comeback van Marilyn op E-Type Speedster motorkappen aanzienlijk verminderd. Is uitzicht hierop reeds een feest, doe de kap open en aanschouw ‘the most beautiful engine… in the world‘. Zelfs Mona Lisa grijnst breed bij het aanblik. Er waren in ’49 al mensen die een XK zes in lijn thuis op het dressoir zetten. Kijk nu onderstaand naar de huidige door Eagle ontwikkelde all-alu 4.7 liter versie en vraag je af of..
..het Boijmans Van Beuningen niet meer publiek had getrokken met 4.7 liter XK op de vloer in plaats van 14 liter pindakaas. Over kunst gesproken. Ik weet niet hoeveel orkesten er wegbezuinigd worden, maar een partituur uit E doet elk geschrapt strijkje vergeten. Hemelse herrie. Eagle peutert er, afhankelijk van wie het beweert, 308 tot 330 pk uit bij een relaxte 4800 tpm. Met tankverplaatsende newtonmeters torque, waar slechts 1008 kilo mee wordt voortbewogen. Ter vergelijking: een 1974 USA uitvoering Series III Roadster woog 1542 kilo. De vederlichte Speedster bereikt met de 4.7 motor via een vijfbak zo’n 260 km/u. Of doet 0-100 in vijf seconden. Hopelijk blijven bumperklieren deze keer met hun tengels van de nieuwe E-Type telg af. Van deze ook trouwens.
Eagle E-Type
Eagle E-Type Speedster
(Foto’s van onder meer James Lipman, via Eagle Press)