Moderne motoren zijn zuinig én sterk. Niet alleen hybride combinaties van verbrandingsmotor plus batterijen, ook – bijvoorbeeld – Volkswagen peurt honderden pk’s uit zuinige 1.4 TFSI benzinemotoren. Maar de Euronormen zijn streng, dus fabrikanten blijven op zoek naar oplossingen die auto’s zuinig(er) maken. Gewichtsbesparing is daarbij een belangrijke factor. Koolstof, carbon en aluminium zijn stappen in de goede richting, maar ook plastic kan lichter. Zie Ford, waar de ingenieurs een chocoladereep imiteerden in plastic onderdelen: doordat er tijdens de fabricage van het plastic gas wordt ingespoten, zijn deze onderdelen lichter dan traditionele onderdelen.
Het proces wordt MuCell-technologie genoemd. Tijdens het vormen van de onderdelen wordt gas in het plastic gespoten, waardoor er belletjes vormen. Hierdoor ontstaat er een minuscule honingraatstructuur. Dankzij deze microscopisch kleine belletjes hoeft er minder plastic te worden gebruikt, maar wordt de sterkte van het onderdeel niet aangetast. Ford richt zich op het verlagen van voertuiggewicht, “zonder dat dit ten koste gaat van het voorzieningenniveau en de vijfsterrenscore in de veiligheidstests van Euro NCAP.”
Twintig procent lichter
De techniek biedt meerdere voordelen, zoals het verlagen van de druk in het vormingsproces van de plastic onderdelen en een toename met 33 procent van het aantal onderdelen dat per uur wordt geproduceerd (in vergelijking met een conventioneel proces). Die zaken zijn dus ook van invloed op het energieverbruik en de uitstoot van schadelijke stoffen. Het plastic zelf is uiteindelijk 20 procent lichter. Dat heeft uiteindelijk ook weer (zij het minimaal) invloed op acceleratie en remweg, dus er is zelfs een veiligheidsverhogend aspect. Tenslotte is het ook prettig voor milieubewuste consumenten: dankzij dit soort technieken, hoef je niet per se een auto op batterijen te kopen om ‘groen’ te zijn.
De MuCell-technologie zal voor het eerst worden toegepast in de motorkap waarmee de komende jaren modellen als de Focus, de C-MAX, de Grand C-MAX, de S-MAX, de Mondeo en de Galaxy zullen worden uitgerust. In 2020 wil Ford kleine modellen minimaal 100 kilo lichter maken. Grote modellen moeten zelfs tot 300 kilo minder gewicht op de weg zetten. Het ‘chocoladeplastic’ is dus een stap in de goede richting, al is het nog geen eindoplossing. Maar chocolade waar je lichter van wordt, dat moet mensen toch aanspreken.