Geschiedenisles: Floris van Bommel

05-09-2011 14:00

De naam zal niet geheel onbekend in de oren klinken: Van Bommel. Mag ook wel, deze schoenmakers zijn al sinds 1734 de scheppers van handgemaakte schoenen én bezitten de laatste schoenenfabriek van Nederland. Tot 1996 wat suffig en klassiek. Maar tegenwoordig…

De achtste generatie, meneer Van Bommel  bedacht in 1996 dat er wat nieuws moest komen. Hij vond dat hij enig auteursrecht had op de naam ‘Floris van Bommel’, de naam van zijn jongste zoon. Hij had toch immers die naam verzonnen. Zo ontstond het nieuwe, inmiddels welbekende merk Floris van Bommel. Floris, die een weekendje thuis was bij vader en moeder werd opgedragen zijn naam zo net mogelijk op een papiertje te schrijven. Twee A4-tjes later was het logo geboren.

Gekke ontwerpen
Floris gebruiken was een briljante stap van de oude Van Bommel. De jongste zoon werd het gezicht. Samen met zijn broers Reynier (naar de originele Van Bommel) en Pepijn (pas later, in 2010), ging hij zich in 1999 bemoeien met het bedrijf. Dankzij Floris is Van Bommel zo suffig en klassiek nog niet. Floris blijkt namelijk een creatief talent met grappige ideeen (dat moest hij vader Van Bommel overigens wel even uitleggen). Zo lanceren ze in 2005 een sneakerlijn, iets wat zeer ongewoon is voor het merk. Een schot in de roos, er zijn zelfs wachtlijsten voor de groene schoenen. Een jaar later komt Floris dankzij de snoepbanaantjes op het idee een gele sneaker te maken. Zo zijn er nog talloze voorbeelden van ietwat vreemde schoenen. Zoals de gele tong uit 2008. Tegenwoordig doet Floris ook veel met zolen, neem de tekst ‘Foodwear’ als protest op dat we elkaar altijd zo nodig op fouten moeten wijzen, een rebus met een Brabantse uitkomst en de namen van alle Van Bommel-medewerkers.

Winkels
In 2008 openen de gebroeders Van Bommel hun eerste winkel in het centrum van Antwerpen. Meer winkel volgen in de jaren daarop. Na 276 jaar openen de broers ook in Nederland hun eigen winkel, sinds maart 2011 is de eerste Nederlandse winkel van Floris van Bommel een feit. Zoiets kan natuurlijk niet ongemerkt voorbij gaan. Daarom organiseerde Van Bommel een in-store concert met de band Racoon.

In de laatste vijf jaar zijn de verkoopcijfers van Van Bommel flink gestegen. Een flinke boost voor het merk. Floris achter zijn creatieve designtafel, Pepijn als commercieel directeur en Reynier als algemeen directeur. Ze verkopen prijzige schoenen, maar dan heb je ook wat. Oh ja, aan te raden zijn ook de sokken.

Bron