Business

Brulding van de Week: De Dion Bouton et Trépardoux Dos-à-Dos

13-10-2011 10:00

Nog iets vollediger heet dit quadricycle gedrocht uit 1884 De Dion Bouton et Trépardoux Dos-à-Dos à vapeur. Gelukkig mag La Marquise ook. Het zou de oudste werkende automobiel ter wereld zijn*. Het lijkt niet veel, het is niet veel en doet nog minder, maar bracht op een RM Auction in Hershey, Pennsylvania wél $4,62 miljoen op. Een recordbedrag. Dan mag je best even op het asfalt bij dejaap. Eventjes, want het blijft een lillikerd. Bovendien op stoom in plaats van benzine, wat ernstig zondigt tegen Clarkson 1:23.

Dit vers, volgend op het overbekende 1:22 luidt: ‘En gij zult al helemaal niet op stoom uwen wielen beroeren’. Net als bij het voorgaande ‘elektrische’ vers zullen eeuwige zwavelbaden uw deel zijn indien u zondigt. De vapeur is wel een allesbrander op hout, turf of kolen. Met voldoende paardenkrachten om er op 28 april 1887 de eerste Europese autorace mee te winnen. De bereikte top van 60 km/u bleek doorslaggevend om te zegevieren in deze Parijs-Versailles-Parijs rit. Dat er geen andere deelnemers waren hielp ook.


(foto: shooterz.biz -RM Auctions via conceptcarz)


(foto: shooterz.biz -RM Auctions via conceptcarz)

Het stoompieremachool is een creatuur van het bedrijf Puteaux (te Puteaux) van markies De Dion en Georges Bouton samen met hoofdontwerper en feitelijke vernufteling Charles Armand Trépardoux. De Dos-à-Dos à vapeur maakt gebruik van twee onafhankelijk werkende tweefasen stoommachines met gepatenteerde ketels van Trépardoux die aan boord 150 liter water in stoom omzetten. Elke installatie drijft een achterwiel aan. De besturing geschiedt voor. Er op zitten doe je ruggelings twee-aan-twee, waar het Dos-à-Dos voor staat. De firma draaide het later ook om, wat Vis-à-Vis modellen opleverde. Van de Dos-à-Dos quadricycle werden er een stuk of zes gebouwd. Samen met zo’n vijftien driewielers op stoom, het begin van De Dions succesverhaal wat later met auto’s op interne verbrandingsmotoren uitgroeide tot de grootste autofabrikant ter wereld. In 1900 althans.

Vis-à-Vis 1901

Hoewel stoom het aanvankelijk beter deed dan de interne verbrandingsmotor op benzine, waren de rollen tegen 1900 definitief omgedraaid. Dit tot spijt van Charles Trépardoux die de firma -inmiddels omgedoopt tot De Dion, Bouton & Trépardoux- in 1893 verliet. Deels vanwege een conflict over het doorgaan op stoom of overschakelen op iets in viertakt benzine, wat De Dion voorstond. Voor hij vertrok ontwierp Trépardoux wel nog een achterasconstructie die tot op de dag van vandaag wordt toegepast. De Smart heeft bijvoorbeeld zo’n starre gebogen as met semi-onafhankelijke ophanging eigenschappen. Charles Trépardoux was dus de feitelijke genius achter de eerste successen van De Dion. En de man achter het langstdurende succes ondanks dat de as niet zijn naam draagt. Van die $4,62 miljoen mag dus wel een bloemetje af voor op zijn graf. Waar hij wat verbitterd in 1920 in eindigde.

* De oudste werkende, alleen niet in privéhanden, is de Grenville steam carriage uit 1880. Nu te zien in het Britse National Motormuseum


De oudste


Meer De Dion bij conceptcarz