Eindelijk weer interessant nieuws uit de autowereld: de alom geprezen Hachi Roku/AE86 krijgt bijna dertig jaar na haar lancering dan eindelijk haar opvolger. Toyota noemt zelf de MR2, Celica Sports 800, 2000 GT en zelfs de Supra als voorgangers van het nieuwe model, maar in mijn ogen is het toch echt de opvolger van dé cult auto van Toyota: de AE86. De GT 86 zal vanaf medio 2012 – nog net voor we allemaal de pijp uit gaan dus – te koop zijn, maar wordt het een waardige opvolger?
De Hachi Roku en haar geschiedenis
Voor de echte liefhebber van Japanse auto’s (en de cultuur) is Hachi Roku geen onbekende term. Hachi Roku staat in het Japans voor 86 en refereert naar het typenummer van de Toyota Sprinter Trueno, die voor het eerst van de band rolde in 1983. Voor de mensen die geen flauw idee hebben welke auto ik hier bedoel: Je mag het ook een Toyota Corolla noemen. Een erg zeldzame auto in Nederland (de AE86 dan, de andere modellen zijn hier volop geleverd geweest). Het was een lichtgewicht coupé mét achterwiel aandrijving en een leuke 1.6 liter motor (de 4A-GE) die je niet kapot kreeg. Klinkt misschien duf als je dit zo leest, maar het was de laatste achterwielaangedreven Corolla. En als je achterwielaandrijving leest, dan weet je het: plezier!
Ook deze auto komt rechtstreeks van de bergweggetjes (touge’s genaamd) in Japan en je treft ‘m zelfs nu nog veel aan op circuitdagen. Het is een typische auto die de bestuurder leert hoe te sturen. Omdat de 1.6 liter motor niet super veel vermogen levert, moet je dus wel de ballen hebben om dit ding tot in de begrenzer te knallen om hem dwars te gooien en tegelijkertijd hard te gaan. De cultstatus heeft deze auto verworven door de Japanse strip/manga (en later animatie-serie) Initial D.
Deze serie gaat over het leven van een jonge jongen (Takumi) die al lang voordat hij zijn rijbewijs had tofu moest afleveren voor het bedrijf van zijn vader. Takumi vindt hier uiteraard geen reet aan, maar raakt langzaam verzeild in de driftscene. De auto waar Takumi in rijdt? Je raadt het al: de AE86. Deze serie zal ervoor zorgen dat ook jij ooit in een AE86 wil rijden. Helaas heeft deze serie ook gezorgd voor wat je de ‘tofu-tax’ kunt noemen: de AE86 kost – áls je er tegenwoordig nog één vindt – al snel 4000 tot 5000 euro meer dan de 500 euro die hij eigenlijk waard is. En dat is inclusief extra gratis roest en bad paintjob.
Eindelijk komt ‘ie dan!
We hebben er lang op moeten wachten, maar eindelijk komt ‘ie dan dit jaar. Maar hoelang hebben we gewacht? Vanaf 2009. 2009! Toen werd deze auto nog de FT 86 genoemd, maar daar zijn ze nu dus vanaf gestapt. Daar bovenop hebben ze ons nog een aantal ‘regels’ gegeven: Europeanen krijgen de Toyota GT 86 en moeten hem de ‘eight six’ noemen in plaats van ‘eighty six’. In Japan zal deze auto wederom ’86’ genoemd worden en in Amerika krijgen ze de ‘Scion FR-S’ want dat vinden ze daar cooler klinken. Maar wat valt er eigenlijk nog meer te vertellen over deze auto?
GT 86: informatie en specs
Bekend was al dat ook de GT 86 weer een achterwiel aangedreven auto zal worden. De Toyota is samen met Subaru ontwikkeld. De Soeb zal als BRZ gebadged worden. Beide types krijgen een 2.0 liter boxermotor waar een manuele zesbak aan hangt. Mensen die wel sportief willen rijden, maar dit eigenlijk niet zo goed kunnen (of willen), kunnen kiezen om de manuele bak om te wisselen voor een automaatbak. Het stuur is superklein met slechts een diameter van 365 mm, en is daarmee het kleinste stuur ooit gebruikt door Toyota.
Qua vermogen kunnen we in de GT 86 ongeveer 200pk verwachten. Dit vermogen wordt bereikt op 7000 toeren, terwijl het maximale koppel (van 205 Nm) er bij 6.600 tpm al uit komt. Dit zorgt volgens Toyota voor een lekker fel inkomend vermogen. De gewichtsverdeling is met zijn 53:47 (voor naar achter) bijna perfect. De GT 86 en BRZ zijn aan de onderkant beide voorzien van een LSD, oftewel een ‘limited slip differential’. Deze combinatie zorgt ervoor dat deze auto zich weer uitermate goed zal lenen om een stukje te gaan driften, iets wat mij persoonlijk erg aanspreekt. Hoewel het vermogen iets aan de lage kant is, moet dit sinds tijden weer een enorm leuke auto worden. TRD (Toyota Racing Development) zal later nog met een pittigere versie komen van de GT 86, met onder andere een uitlaat die zorgt voor een betere respons, compleet aangepaste vering, anti-roll bars voor én achter plus een complete bodykit met sideskirts. Als finishing touch zal de TRD versie van de GT 86 op 18 inch wielen rollen.
Ben je al nieuwsgierig naar wat Toyota dit jaar zal brengen of heb je het lange wachten inmiddels opgegeven?