WarRoom

Mad Men 2012, back to the 60’s

26-03-2012 16:00

Vergeet Louisiana en Obamacare, Amerika was dit weekend eigenlijk vooral in de ban van Mad Men. De dramaserie over de reclamewereld in het New York van de jaren ’60 startte gisteravond haar langverwachte vijfde seizoen. Speciaal voor de gelegenheid was bij MSNBC’s Christ Matthews dit speciale intro filmpje te zien van Obama 2012, Mad Men style. Bekijk het origineel hier. Duidelijk, president Obama heeft veel grotere oren dan Don Draper. Mocht je jezelf willen be-Draperen, check dan #Draping.

Back to the 60’s
Grappig feitje: het meest iconische, en wellicht het meest negatieve campagnespotje uit de Amerikaanse geschiedenis stamt ook uit de jaren ’60, en het reclamebureau Doyle Dane Bernbach (DBB) dat er verantwoordelijk voor was, wordt ook wel eens genoemd in de Mad Men serie als concurrent van het fictieve Sterling Cooper. In 1964 zag Daisy Girl’ het levenslicht als onderdeel van de campagne van Lyndon B. Johnson, de president die John F. Kennedy na zijn dood opvolgde, tegen senator Barry Goldwater.  “The stakes are too high”, zo eindigt het spotje na een paddestoelwolk, implicerend dat een stem voor de Republikein Goldwater een stem voor nucleaire oorlog is. Het lijkt wel alsof Rick Santorum daar nu een voorbeeld aan neemt, met zijn Ahmadinejad/Obama mix-up in zijn eigen horror spotje Obamaville.

Overigens komt de naam van Romney ook voorbij in het jaren ’60 werk van DDB voor LBJ. De vader van Mitt Romney, toenmalig Michigan gouverneur George Romney, komt voorbij in een rijtje Republikeinen met schadelijke citaten over Goldwater tijdens de GOP voorverkiezingen van  1964.