Sport

Oranjegekte door je strot geduwd

22-05-2012 11:00

Een nieuwe epidemie trekt door Nederland. Die is al een tijdje op komst, maar treft ons binnenkort allemaal. Er is geen ontkomen aan, het virus genaamd ‘oranjekoorts’. Het is oppassen geblazen voor commerciële gekte, uitermate vermoeiende reclamecampagnes en voetbal-uitbuiting. Het lijkt dit jaar wat laat op gang te komen, maar niet gevreesd, het zal u snel genoeg op slinkse wijze door de strot geduwd worden. Dat het EK maar snel mag beginnen. We hebben deze commerciële gekte echt niet nodig om te genieten van een spannend toernooi.

Juichbandjes en te strakke jurkjes
We zouden bijna vergeten dat in juni het EK alweer van start gaat. Niet zo gek dat we verbaasd kijken wanneer we op de kalender zien dat over anderhalve week ons landje zijn eerst officiële EK wedstrijd speelt. Paniek! Nog maar anderhalve week om ons land te infecteren met de welbekende oranjekoorts. Althans, dat lijken de commerciële uitbuiters te denken. Je kunt de tv niet meer aanzetten of de oranje-reclames vliegen je om de oren. Je kunt sparen, plakken en verzamelen en dat allemaal om Nederland bij te staan tijdens het voetballen. Van een paar juichbandjes gaan ze namelijk vast beter spelen.

Of is het misschien omdat we dan het Nederlandse gevoel zo lekker met z’n allen kunnen delen? Dat we met z’n allen in een veel te strakke V-dress het Nederlands elftal aan kunnen moedigen. Want strak zitten ze wel, die jurkjes, bij twee derde van de dames. Hoewel de reclame van Bavaria doet vermoeden dat iedereen er prachtig uit ziet in het welbekende jurkje, mogen wij de komende weken aanschouwen dat dit echt niet het geval is. Al lijkt menig vrouw daar anders over te denken, helaas. One size fits all, wedden van niet!

De echte oranjegekte
En dan nog niet te spreken van de smakeloze reclame van Heineken, die de voorpagina van de Sp!ts opkocht om er eigen nieuws op te verkondigen. Heel origineel ook, aangezien Axe een paar weken geleden al het zelfde deed. Nieuwsberichten die deden vermoeden dat heel Nederland gek was geworden. In het geval van Axe omdat er in het openbaar met de bekende deodorant was gespoten. Volgens Heineken barstte de gekte los omdat we allemaal al volledig in de ban waren van Oranje.

Maar die echte gekte komt nog. Daar hebben we geen commerciële rompslomp voor nodig. Op negen juni, als Nederland zich verzamelt voor de buis, in de kroeg of op het plein om samen in het oranje te juichen voor de helden van ons land, komt de echte oranjekoorts opzetten. Als we samen het Wilhelmus zingen en Denemarken van het veld vegen. Dan voelen we met zijn allen die verbondenheid. Dat heeft niks met commercie te maken, dat noemen we verbroedering van het Nederlandse volk.

CC foto: FvS