Business

Brulding van de Week: Alfa Romeo B.A.T.

31-05-2012 10:30


(foto: conceptcarz)

De Alfa Romeo 1900 uit 1950 liet bijzonder veel, en veel bijzonder kroost na. Er kwam onder meer een jeep uit voort, de Matta (1952). ‘Gek’ in het Italiaans. Het Italiaanse leger kocht er ruim tweeduizend van. Het 1953 Disco Volante concept borduurde eveneens voort op de 1900, waar Jaguar naar moet hebben gekeken voor hun latere E-type. En dan de B.A.T. 5, 7 en 9 die tussen 1953 en 1955 jaarlijks het licht zagen. Daar hebben Amerikaanse konten tijdenlang hun vinnen aan overgehouden. Onderhuids werden deze Alfamodellen voorzien van een versie van het legendarische twincam blok dat in de 1900 geboren werd. Deels nog van ijzer, werd het later all-alu, en representeerde tot in 1994 het Alfageluid.

B.A.T. 5 achter lijnenverstorende dame

(foto: conceptcarz)

B.A.T. staat voor Berlinetta Aerodinamica Tecnica. Een serie vingeroefening van Alfa en ontwerphuis Bertone om te zien wat er op stroomlijngebied en styling mogelijk was. Dat er qua styling veel mogelijk bleek, is visueel evident, maar ook op stroomlijngebied scoorden de B.A.T. mobielen verdomd goed. Ze bereikten een Cw waarde van 0.19, waar men zelfs nu nog een puntje aan kan zuigen. Technisch gebaseerd op de Alfa 1900 deed het uiterlijk iedereen verstommen toen B.A.T. 5 in 1953 op de autosalon van Turijn aan het publiek werd voorgesteld. B.A.T. 7 in 1954 gaf nog meer stof tot natekenen nadenken. De B.A.T. 9 uit 1955 nam vervolgens iets gas terug, en deed het wat ingetogener met enigszins functionele, rechtuitstabiliteit gevende verticale vinnen. Vinnen die later op z’n Amerikaans steeds platter en daarmee nuttelozer werden.

Nog een batrij. Slordig uitgericht. Van links naar rechts: 7, 9, 5

(foto: conceptcarz)

Alfa liet het niet alleen bij concepten. In de Alfa Romeo Giulietta en Giulia Sprint Speciale’s die afgeleid van de competitie 750SS tussen 1959 en 1967 voor straatgebruik werden gebouwd, zie je de B.A.T. lijnen terug. Met een bruikbare fraaie Cw waarde van 0.28 gaf de 1290 cc metende twincam van 80 pk bij 5700 tpm de 1300 Giulietta SS een top van 160 km/u. Vanaf 1963 ging de 1600 Giulia SS met een 1570 cc metende twincam van 112 pk bij 6500 tpm zelfs naar de 200 km/u. Niet matta voor iets dat in 1950 begon. Waar Alfa dit jaar naar terugkijkt met een vervolgconcept gebaseerd op zo’n 1900 nazaat. De Disco Volante 2012. Ook met iets twincam-achtigs, alleen wel dubbel in 4.7 liter V8 vorm. Dezelfde 8C Competizione motor als in een eerdere terugblik. In 2008 creëerde Alfa de B.A.T. 11 als leerzaam eerbetoon aan haar verleden.

Vinnen van B.A.T. 7 (boven) en B.A.T. 9 (onder)


(foto’s: conceptcarz)

Alfa Romeo-Bertone B.A.T. 5, 7, 9
Constructie: zelfdragende stalen carrosserie met deels aluminium opbouw. Gewicht: circa 1100 kilo. Motor: 1975 cc DOHC viercilinder. Vermogen: 115 pk bij 5500 tpm. Versnellingsbak: 5 versnellingen. Topsnelheid: 180-200 km/u.

Oogt futuristischer dan het klinkt

Jeremy rond 1955 over B.A.T.

Meer B.A.T. en (afgeleide) Alfa’s bij conceptcarz, waar al dan niet via Alfa alle foto’s vandaan komen.