ThePostOnline

Twittercode voor docenten opnieuw punt van discussie

31-05-2012 08:56

Het is nog nooit eerder ter sprake gekomen, een twittercode voor docenten. Nee echt, nog nooit. Maar omdat Joop voor zijn wekelijkse radiodebat graag in de archieven duikt, is het morgen toch weer even onderwerp van gesprek. Want, zo blogde scholiere Merel vorig jaar, twitterende leraren betekent dat je niet meer alles kan zeggen op het sociale medium. Haar tip? “Blokkeren die boel en je eigen account beschermen. Kun je weer ongestoord zuipen in het weekend en vervelend doen in de les zonder daarna online een didactische tik op de vingers te krijgen.”

Docenten op sociale media
Er zijn ongetwijfeld docenten die op hun vrije zaterdagavond de twitteraccounts van leerlingen afstruinen, op zoek naar wat zij zelfdestructief gedrag vinden. Net zo goed als er leerlingen zijn die het twitteraccount zonder slotje van die ene docent in de gaten houden om te kijken of er ook iets over hen getweet wordt. Prima. Voor overlast (te veel mentions of zoiets dergelijks) heeft Twitter een knopje gemaakt: Block.

Er zullen echter weinig docenten zijn die een twitteraccount voor hun leerlingen aanmaken. Docenten die twitteren hebben veelal hun account in hun vrije tijd aangemaakt – in het geval van de jongere generatie misschien zelfs voordat ze überhaupt voor de klas stonden – en gebruiken hem ook zo. Om te zeggen dat het ze niets kan schelen wat hun leerlingen buiten school doen is dan weer overdreven, maar actief meelezen op hun twitteraccount is voor hen dan toch een stap te ver. “En, wat heb jij gedaan dit weekend?” volstaat voor de meeste docenten prima – oude én nieuwe garde.

YOLO!
Sociale media kunnen de docent ook helpen om in contact te blijven met de jongerencultuur; sites als 9GAG of de trending topics op Twitter zijn hier een prima middel voor. En dat waarderen leerlingen dan weer wél, zeker als de docent hier ook actief gebruik van maakt. Een zinnetje als “I was doing the dishes when the phone rang” kan een Engelsdocent prima helpen om de Present Continuous uit te leggen, maar “I was paying attention in class, but then I took an arrow to the knee” houdt de leerlingen er net iets beter bij.

Driekwart van de docenten heeft, met gebruik van hun gezond verstand, een ingebouwde twittercode. Voeg leerlingen niet toe op Facebook tenzij je jezelf dagelijks wil censureren (die dronken foto van gisteren toch maar niet online zetten). De meeste collega’s houden er de simpele doch effectieve vuistregel “pas na hun afstuderen” erop na, en dat werkt prima. En áls je het dan over school hebt op sociale media, houd het dan bij de leuke dingen.

Janou Petit is een twitterende docent Engels. Ze laat haar leerlingen lekker met rust op de sociale media.