Het gaat niet goed met de seksindustrie. Speeltjes, porno-dvd’s of pikant ondergoed wordt slecht verkocht in Nederland, zo bleek vanmorgen uit een reportage op BNR Nieuwsradio (audiolink). Dat komt door de crisis, maar ook door veranderende wensen van de markt. Ondernemers moeten zich aanpassen, is het devies. Vooral op videogebied is het karig gesteld met de verkopen, omdat het internet in die behoefte meer dan ruimschoots voorziet.
Maar een meer opvallende factor die BNR signaleert, is de emancipatie (van vrouwen) en een ‘kwaliteitsslag’: snelle gelegenheidsseks maakt plaats voor kwaliteit. Die stelling wordt ondersteund door de stijgende verkoopcijfers van designartikelen. Volgens seksondernemer Hanni Jagtman is het voor de handel in seks van levensbelang dat ondernemers deze ontwikkelingen goed blijven volgen en er meer op inspelen. Vieze boekjes zijn uit, seksworkshops zouden volgens Jagtman betere marktkansen bieden.
Headlines
Nieuws over seks, altijd leuk voor creatieve koppenmakers. Dus doen we er nog even wat voorspelbare, maar desalniettemin leuke headlines over dit nieuws bij: ‘Porno-industrie houdt winst niet overeind’ (BNR), ‘Crisis slaat keihard toe bij sekswinkels’ (RTL Z), ‘Seksindustrie kreunt onder crisis’ (HLN) en ‘Seksindustrie op haar knieën’ (PowNed). Afwegingen op de redactie van Biz.DeJaap waren onder andere ‘Crisis zet seksindustrie droog’, ‘Seksindustrie op z’n rug door crisis’, ‘Seksindustrie op zwart zaad’ en ‘Seksindustrie: “Crisis zuigt.”‘
cc-foto: Eric Steffen