Winkels in New York zijn Feel good movies waar het bijna onmogelijk is om niet meegesleept te worden door de overweldigende belevenis in woord, geur en daad. Het zijn theaters met geweldige acteurs, waar verleiden tot kunst is verheven. Alleen jammer dat wij Nederlanders daar niet van houden, wij vinden dat te overdreven. Zeggen we.
‘Doe maar gewoon’ is niet goed genoeg
De Nederlandse cultuur is er een van ‘doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg’. Geef geen complimenten, val anderen zo min mogelijk lastig en doe alles met een praktische reden. De weerstand van Nederlanders in verkooptrainingen tegen uitbundigheid en het tonen van bovengemiddelde interesse in de ander is groot. En waarom? Dat is een ongeschreven afspraak die we gemaakt hebben. ‘Wij doen niet uitbundig’ is de norm. Dat vinden we niet spontaan.
Complimenten geven doen we niet graag, dat vinden we overdreven. Stel je voor dat een ander gaat denken dat hij beter is. Zit daarin verscholen dat we dat een ander niet gunnen? Mensen ‘doen er graag toe’. Daarom is het krijgen van een compliment wel leuk. Jammer dat wij daar zo moeilijk over doen. Want het leven wordt zoveel leuker wanneer iemand aan je vraagt hoe het met je is of als iemand je zegt dat je er goed uitziet. Het niet krijgen van erkenning kan mensen tot waanzin drijven. Zoveel leed kunnen we voorkomen door gewoon eens een compliment te geven, aardig te zijn. En daar dan weer van durven te genieten.
In de winkels van New York begrijpen ze dat wél. En dat levert veel succes op: je koopt veel meer dan verwacht en hebt het idee dat alles dat daar vandaan komt beter en echter is. Terwijl er géén generiek verschil tussen de producten zit. Het Adidasshirt uit de Verenigde Staten is dezelfde als in Amsterdam. Dat is beleving.
Kunt u het vinden?
‘‘How are you today, sir? we’re glad you are here’’ klinkt toch heel anders dan: ‘‘Kunt u het vinden?’’. En omdat we zo Nederlands geprogrammeerd zijn, denken we niet gevoelig te zijn voor dat slijmen. De werkelijkheid is dat slijmen werkt. Slijmen is fijn. Slijmen is goed. We vinden het fijn.
De New Yorkers begrijpen dat maar één ding echt belangrijk is. Ertoe doen. In New York laten de winkeliers hun klanten dus geloven dat ze er toe doen. Niet door een uitgebreid interview, maar door te vragen: ‘‘How are you today, sir? We’re glad you’re here’’ en door het koopmoment te vieren. In woorden, daden en geuren. Ooit in de Abercrombie & Fitch geweest? Heel glad allemaal, maar o zo lekker. Nergens ter wereld wordt zoveel gewinkeld en zoveel gespendeerd als in New York. Daar kunnen wij Nederlanders wat van leren. Wees dus aardig en waardeer. En wees op uw hoede voor aardige mensen. Die zijn echt niet te vertrouwen. Vinden we.
Ruud van Es volgt, observeert en geniet van de zichtbare gewenste en ongewenste effecten van menselijk gedrag. @rudivanes