Lieve Tour de France, waarom? Waarom finish je vandaag in Bagneres-De-Luchon, in het dal, en niet bovenop de Col de Peyresourde? Spektakel zou gegarandeerd zijn. Nu hebben de mindere goden kans om terug te komen in de afdaling. Gaat het je alleen om geld?
Het hoogste bieden
Ja, de organisatie van zo’n groot evenement als de Tour de France kost een hoop geld, daarom kies je voor steden of dorpjes die het hoogste bieden. Soms heb je het geluk dat er een wintersportdorp bovenop een berg ligt, dan kom je daar aan, maar blijkbaar zit het geld in de Pyreneeën in het dal.
Enkele Tours zijn beslist in een bloedstollende tijdrit, maar de echte heroïsche etappes zijn toch de bergetappes. Met het liefst een aankomst bergop. Een duel tussen de kleppers in het klassement op de flanken van een Alpen- of Pyreneeënreus. Krakende gewrichten, piepende fietsen, happen naar adem en vol ongeloof je grootste concurrent soepel van je weg zien rijden.
Het koffiemolentje
In de jaren waarin Lance Armstrong zege na zege aan elkaar reeg was hij natuurlijk een sublieme tijdrijder, maar pas toen het bergop ging werd duidelijk hoeveel beter hij was dan de rest. Zijn grote concurrent Jan Ullrich was het type klimmer dat in het zadel bleef zitten en met een redelijk zware versnelling omhoog ploegde. Toen was daar ineens die Amerikaan met z’n enorme hoeveelheid beenomwentelingen, het zogenaamde koffiemolentje. Je zag Ullrich denken: ‘oneerlijk’.
Nog iets recenter zijn andere duels. Contador leek zijn gelijke te hebben gevonden in Andy Schleck, ze gingen zij-aan-zij de berg op tot er iets mis ging. Schakelde Schleck verkeerd? Ging er iets kapot aan zijn fiets? Feit was dat Contador er vandoor kon gaan en zo de Tour de France op zijn naam schreef. Nog recenter het afscheid van Cadel Evans als wieltjesplakker. Andy Schleck was ervandoor, Cadels gele trui kwam in gevaar. Eindelijk nam hij initiatief en maakte bergop een hoop van zijn achterstand goed.
Gevaarlijk bergaf
Dit soort duels worden ons nu hoogstwaarschijnlijk ontnomen, door de zucht naar geld van de tourorganisatie. Daarnaast is het ook nog eens gevaarlijk zo’n finish bergaf. De renners zullen (onverantwoorde) risico’s nemen om verder uit te lopen of tijd goed te maken. En omdat je bergaf nu eenmaal sneller gaat dan bergop is een valpartij een stuk pijnlijker.