Het is vrij lastig precies de vinger op te leggen waar het vandaan komt, maar ergens moet er een handig ‘doe-boek’ bestaan wat in tien handige stappen uitlegt dat je met vriendelijk een heel eind kunt komen als je mensen wilt lastigvallen. De gespeelde vriendelijkheid kennen we voornamelijk van telemarketeers, maar nu 06-nummers en -vooral- bel-me-niet-register diens werk een stuk lastiger hebben gemaakt komen we het ook bij emails tegen. “Nee, u moet dit niet als commercieële benadering zien”, eigenlijk rest ons maar één vraag: denkt men nu echt dat we gek zijn?
Telefoon
Het begon allemaal met de telefoonterreur. Nee, niet helemaal, het begon natuurlijk op straat en ook daar kunt u ze nog steeds tegenkomen, die gespreksterroristen. “Wij mogen u een mooie aanbieding doen”, dat is dus natuurlijk nooit zo. Want, laten we dat even helder voor ogen hebben, van wie mag dat dan? Gewoon van ‘de baas’ natuurlijk, wie het toevalligerwijze heeft behaagd het product dat zijn bedrijf produceert te gaan aanbieden. Nu u kunt zich voorstellen: gekkigheid, wij kunnen onze lol niet meer op! De straatterreur is het laatste redmiddel voor politici, goede-doelen en kranten, de rest heeft inmiddels de weg gevonden naar de telefoon. Daar zet men de zelfde praktijk door: “mooie aanbiedingen” alom.
Wie verzint deze belscripts? En om nog verder te gaan: wie zijn de mensen die je bellen? Het is onzin om alle callcenters over een kam te scheren, ga maar eens een dagje op een helpdesk zitten en je weet hoe klanten kunnen zijn, maar de outbound bellers zijn toch wel een bepaald type. Je moet het maar kunnen, stug vasthouden aan je eigen oneliners. Zelfs als je als’klant’ opmerkt dat men natuurlijk gewoon iets wil verkopen kun je er nog vaak van op aan dat men gewoon blijft volhouden dat je dat “niet zo moet zien” en dat het geen lastigvallen is, maar men je een “mooie aanbieding” (daar is ie weer) wil doen waar geen winstoogmerk achter zit.
Mail
Velen hebben zoals gezegd inmiddels het terrein al weer verlegd naar email, soms in combinatie met die oude vertrouwde telefoon voor de opvolging. Menig website wordt inmiddels platgespamd met “mooie content”, ook al weer zoiets, die je dan gratis zomaar mag overnemen. Een beautyblog moet je op deze manier goed kunnen vullen, want dat lijken de ergste mailers. Ook als gewone sterveling krijg je echter gewoon mail in de bus geplempt. Pure spam natuurlijk, maar moet je daar voor de gein eens achter aan gaan bellen. Dan komt het oude belscript weer te voorschijn en is het bestoken van jouw persoonlijke mailbox met aanbiedingen en uitnodigingen ineens weer een “mooie aanbieding”. Nee, we hebben echt geen commercieel oogmerk, weet men dan ook nog eens te vertellen, en dat is toch wel het erge: het pure liegen. (Buiten het feit dat het niet uitmaakt of men er nu wel of geen geld aan over houdt.)
Want als je als beller iets aangeleerd krijgt is dat je nooit moet zeggen waar het om draait, “Iets verkopen? Nee, we proberen u alleen iets moois aan te bieden”. Niemand probeert je ooit een product te slijten, “Eigenlijk is het vooral korting wat u krijgt”. Zelfs als je tot een paar keer toe zegt dat de poging an sich je niet zo stoort, maar dat je ook wel snapt dat zij een product of dienst kwijt willen is het eigenlijk nog steeds “een gunst” die ze je verlenen. Er moet een hoop subsidie opgaan aan dit soort prachtige bedrijven die al die aanbiedingen zomaar zonder eigen belang mogen doen. Dat of er zitten een hoop studenten die te bang zijn om te zeggen wat voor werk ze echt doen (waarom?), maar dat zal toch niet?