Op DeJaap, en voor liefhebbers van Amerikaanse politiek wereldwijd, zijn de presidentsverkiezingen al bijna twee jaar geleden begonnen. Voor veel Amerikanen die niet bovenmatig geïnteresseerd zijn in politiek, beginnen de campagnes eigenlijk nu pas. De conventies zijn voor velen het eerste moment om te kijken wat beide kandidaten te melden hebben. Dat geeft politici de maanden in aanloop naar dit moment de tijd om hun exacte boodschap vast te stellen voor de campagne. Ondanks een aantal indrukwekkende speeches moeten de Republikeinen zich echter zorgen gaan maken dat deze week nog geen éénduidig thema of centrale boodschap naar voren is gekomen.
Eigenlijk hadden de sprekers tijdens de Republican National Convention de afgelopen dagen teveel opdrachten. Mitt Romney moest een menselijker gezicht krijgen en een bekender levensverhaal bij een groot publiek. Vrouwen en latino’s moesten overtuigd worden dat de Republikeinen er ook voor hen zijn. Gematigde kiezers moesten horen dat Paul Ryan niet alle sociale voorzieningen wil opdoeken. Conservatieve Repubikeinen moesten inzien dat Mitt Romney ook hun meningen vertegenwoordigt. En president Obama moest afgeschilderd worden als iemand die in vier jaar tijd niets goeds gedaan heeft en die een risico vormt voor de toekomst van Amerika. Geen gemakkelijke opgave dus.
Goede speeches
Voor al die losse opdrachten waren er sprekers die het goed deden. Ann Romney hield een indrukwekkend verhaal over het mens Mitt Romney en stak een hand uit naar vrouwen in het hele land. Paul Ryan hield een goede speech waarmee hij gelijktijdig de conservative base enthousiasmeerde en angst bij gematigder Republikeinen wegnam. Marco Rubio hield een persoonlijk verhaal over zijn familie die van Cuba kwam en hoe zijn eigen leven de American Dream vertegenwoordigde waarmee hij zichzelf presenteerde als kandidaat voor 2016. En ook het afsluitende verhaal van Mitt Romney, een combinatie van zijn levensverhaal en drijfveren met een stevige aanval naar president Obama, was sterk. Bovendien liet geen spreker de kans schieten om de president neer te halen.
Een centraal thema miste echter. Op de eerste en voorlaatste dag stond bijna alles in het teken van “we built it”, een verwijzing naar een uitspraak van president Obama dat mensen die bedrijven hebben opgezet, hun succes niet alleen aan zichzelf te danken hebben aangezien de wegen, bruggen en andere openbare voorzieningen niet van hun eigen hand zijn; “you didn’t built that”. Voor Republikeinen was dat een aanklacht tegen ondernemerschap en één dag was dat het centrale thema. Op de laatste dag kwam dat thema echter nauwelijks meer voorbij en ook een andere éénduidige boodschap miste.
Twee gedachten
Team Romney-Ryan lijkt op twee gedachten te hinken: een campagne die gestoeld is op de kwaliteiten van de eigen kandidaten – Romney als de ervaren bestuurder/manager en Ryan als de financiële hervormer – en een campagne die gestoeld is op het falen van president Obama. Doordat beide thema’s de afgelopen week werden aangestipt, kwamen ze beide niet volledig uit de verf.
Het zal moeilijk voor te stellen zijn voor regelmatige lezers van de WarRoom, maar Mitt Romney en Paul Ryan zijn niet echt bekend bij een groot a-politiek publiek dat straks een stem zal uitbrengen. Daarom is het van belang dat de Republikeinen zich met een heldere boodschap presenteren de laatste maanden, en dat is precies wat deze week niet lukte. Hoewel het voor politieke insiders een goede conventie was, zullen weinig zwevende kiezers deze week fundamenteel nieuwe inzichten gekregen hebben. Dat is een gemiste kans voor de Republikeinen, die zich langzaam maar zeker zorgen moeten gaan maken.
Adriaan Andringa is hoofdredacteur van de WarRoom.