Social media biedt uitkomst om grote groepen mensen te bereiken vanuit de gezondheidszorg. Door het directe contact en het informeren over ziekten en gezondheid wordt gezondheid weer meer van de mensen zelf.
Anthonny Adoghe is een jonge Nigeriaanse arts die ondanks een jong gezin vele continenten doortrekt om zijn doel te bereiken. Zijn doel is eenvoudig: social media en andere moderne technologie inzetten ten behoeve van ‘gewone mensen’. Om de mensen in zijn geboortestreek te ondersteuning bij hun gezondheid hebben Anthony en zijn collega’s via de website Adoghe Health Lounge, Facebook, Skype en Twitter direct contact met hun patiënten. Zij geven binnen 48 uur antwoord op iedere vraag. De reacties zijn positief: mensen hebben meer vertrouwen en nemen meer eigen verantwoordelijkheid voor hun gezondheid.
Gezondheidszorg teveel op afstand
In zijn geboortestreek van de stad Abuja, centraal Nigeria, is de toegang tot de gezondheidszorg beperkt. Mensen stellen hun bezoek zo lang mogelijk uit, uit kostenoverwegingen, maar ook om de lange afstand naar een gezondheidscentrum (tijd die zij niet kunnen gebruiken voor werk om geld te verdienen!), lange wachttijden, onzekerheid of de dokter hen zal helpen, of de behandeling effect zal zijn en eenvoudigweg angst voor de ziekte.
Hoe helpt social media hen? “Mensen betalen de gezondheidszorg uit eigen zak, zeker in Nigeria. Als zij beter zouden weten hoe ze gezond kunnen blijven of in een eerder stadium naar de dokter gaan, gedragen zij zich ook gezonder. Door op een vriendelijke manier informatie naar mensen te sturen, met één druk op de knop, als een herinnering, vergeten mensen niet hoe zij gezond kunnen blijven. Dan ben je echt effectief bezig.”
Weerstand vanuit de artsencultuur
Tegen het gebruik van social media en andere moderne technologie is er veel weerstand. Vooral de behoudende cultuur van artsen ziet Anthony als een probleem. Hun angst is onterecht, vindt Anthony: “Artsen zijn soms terughoudend en stijf. Zij zijn door deze technologie niet langer ‘mystieke’ wezens die kennis hebben die een ander niet heeft. Hun verheven positie willen veel artsen niet kwijt, waardoor zij weerstand bieden tegen de mogelijkheden van nieuwe technologie.”
“Maar er is veel te winnen door het goed informeren van de bevolking. Als mensen goed geïnformeerd zijn, bespaart dat artsen en patiënten veel tijd. Mijn idee is daarom dat we de gezondheid van mensen al gedurende het gehele jaar volgen, door bijvoorbeeld structureel hun bloeddruk, suikerwaarden en hartslag te meten. Dan heeft een arts veel meer informatie als de patiënt langskomt en kunnen de arts en de patiënt dus beter beslissen over de behandeling. Deze interventie kan in de toekomst een hoop kosten besparen en de kwaliteit van zorg verbeteren.”
Anthony heeft vertrouwen in de toekomst:
“Andere artsen zijn ook positief over deze ontwikkeling, dat weten we door de online peer reviews. Het merendeel van de artsen is enthousiast. We moeten vertrouwen hebben in deze nieuwe ontwikkeling, zodat deze mensen kunnen genieten van het comfort om gemakkelijk antwoord te krijgen op hun vragen.”
Meer informatie over de AOPHC (Adoghe’s Online Public Health Clinic) Health Lounge vind je op Facebook, twitter of via de website.
Carolien Pronk werkt als ‘health rights advisor’ voor VSO en schrijft in het kader van de Masterclass ‘Coolpolitics’ over ontwikkelingssamenwerking. Zij woont en werkt een jaar lang in Bangladesh. Onder de titel Xenofilie publiceert DeJaap stukken van mensen (onder andere studenten) die op journalistieke reis in het buitenland zijn of zijn geweest.