De erfenis van Michael Schumacher

26-09-2012 17:00

Ferrari. Voor mensen van mijn generatie (geboren eind jaren ’80) is dat team nog steeds een beetje het Barcelona van de Formule 1. Onoverwinnelijk en bovendien een geweldige historie. De Italiaanse racestal leverde tussen 2000 en 2004 vijf keer op rij de wereldkampioen. Michael Schumacher natuurlijk. En met die erfenis zit Ferrari nog steeds.

Want waar de overwinningen van Schumacher in de tijd voor veel mensen ook de onoverwinnelijkheid van Ferrari betekende, bleek dat eigenlijk toch net iets anders te zitten. Het was gewoon die ene Duitser. Toen die minder scherp werd door zijn leeftijd, werd het al minder bij Ferrari.

Opvolger
Slechts een keer werd een coureur van Ferrari nog wereldkampioen. Toevalligerwijs was dat Kimi Räikkönen in 2007. De opvolger van de onoverwinnelijke Duitser in het jaar nadat hij gestopt was. Nu is het alweer vijf jaar stil. Uitgerekend Fernando Alonso lijkt die stilte dit jaar te doorbreken.

Het was namelijk die Alonso die in 2005 en 2006 sterker bleek dan de Schumi. De man die een eind maakte aan de onoverwinnelijkheid van de Duitser en daarmee ook een beetje aan die van Ferrari.

Bovengemiddeld
Ferrari gaat dus weer winnen, maar is de recordkampioen constructeurtitels eigenlijk nog wel meer dan een team dat altijd goed meedoet en incidenteel zo’n goede auto heeft dat de coureurs ermee kunnen winnen? Ik denk het niet.

Waar Ferrari nog steeds de naam heeft, missen ze de echte kracht. De auto’s zijn niet altijd even goed. Maar het grote probleem is dat de coureurs dat niet zijn. Fernando Alonso is ver bovengemiddeld, maar niet het type dat in iedere auto wint, puur op basis van klasse. Michael Schumacher was dat wel. Bovendien zorgde hij er wel voor dat de engineers de auto beter konden maken, met zijn tips. Ergens zie ik dat Alonso, en Massa, net iets minder doen.

De oude is niet de nieuwe
En zo is Ferrari eigenlijk nog steeds op zoek naar een nieuwe Schumacher. Räikkönen en Massa zijn dat niet. Alonso blijkt het ook al een paar jaar op rij niet te zijn. Maar wie is het dan wel? Dat weten we waarschijnlijk pas als hij (of zij) zich heeft aangediend. Gaat Massa weg na dit seizoen, dan kan dat wel eens snel zijn. En nee, de nieuwe Schumacher is niet de oude Schumacher. Want die is de oude niet meer.

Tot die tijd moet Ferrari gewoon weer keihard inzetten op het maken van de beste auto. Want als je geen betere coureurs hebt, moet je maar zorgen dat je materiaal beter is.