Rapboefjes omarmen gelauwerde Doe Maar

10-10-2012 15:14

In de week dat Doe Maar voor het eerst terugkeerde met een concert-reeks in Ahoy in 2000 was Junte Uiterwijk een scholier die werkte bij de PTT-parketdienst in Zwolle. Doe Maar kende hij van de kapotgedraaide elpees van zijn tien jaar oudere zus. ‘Ik was meer Michael Jackson, maar Doe Maar vond ik ook goed.’

Toen kwam er ineens een pakketje voorbij met de comeback-cd Klaar. Op de cd stonden nieuwe nummers van Doe Maar met gastoptredens van Brainpower en Def P. ‘Dat pakket heb ik toen gestolen’, biecht hij op. ‘Het is verjaard, neem ik aan’, grinnikt Uiterwijk, die een paar jaar later als Sticks zou doorbreken met de band Opgezwolle.

Doe Maar is dertig jaar na het einde van zijn bestaan geen band meer voor gillende meisjes op leeftijd, maar een voorbeeldgroep voor rappers met een hoge street-credibility. De nieuwste concertreeks, die volgende week woensdag in Arnhem van start gaat, valt samen met de lancering van een nieuwe dubbel-cd met daarop nieuwe interpretaties van hun liedjes door rappers. Op de plaat staan ook oude hits die opnieuw zijn ingespeeld door de bandleden.

Bloed
Uiterwijk zingt op de cd samen met rapper Winne een herinterpretatie van het nummer  ‘Doe Maar Net Alsof Je Neus bloedt’, een hit van succesplaat 4US uit 1983. De Zwolse tekstmuzikant ontmoette Doe Maar bassist Henny Vrienten een paar maanden geleden tijdens de opnames. ‘Vrienten vertelde me dat hij met Doe Maar Net Alsof Je Neus Bloedt een liedje wilde maken dat ging over zijn gebrek aan maatschappelijke betrokkenheid. Hij zong vooral over meisjes en liefde, en dat stoorde hem. Het was een nummer vol zelfkritiek.’

28 jaar later herinterpreteert Uiterwijk de muzikale oproep tot maatschappelijke verschilligheid, maar wel met andere invalshoek. ‘Henny Vrienten zong: ‘Je ziet in je krantje dat het allemaal uit de hand loopt, maar je leest maar niet verder, want je voelt het begin van wanhoop’. Dat was toen de tijdgeest. Dat bedoelde hij cynisch. Nu is het soms een aanbeveling om sommige informatie te negeren. Soms is het echt beter om je van sommige zaken te distantiëren’, filosofeert Uiterwijk.

Snuff-films
In het nummer tekstdicht hij: ‘Kijk, hoe we zijn met met Snuff-films…Three guys one hammer, two girls one cup, wa’s dat?…Massaal gedownlaod en verspreid, zijn we niet trots op…maar kijken massaal, wie is er fok op…De dader, filmer, het publiek? Zeg het…Je denkt dat je zuiver bent zolang je het maar verwerpt? Eerlijk, als ik zo nu en dan niet doe of mijn neus bloedt.’

Uiterwijk verwerkte al eerder oneliners van Doe Maar in nummers van Opgezwolle. ‘Die liedjes zijn catchy, maar niet cheesy. Daarom overleeft het.’  De revival, die volgens sommige zure critici niet meer is dan een commerciële handophou actie, lijkt ingegeven door oprechte artistieke drijfveren. Dat ligt ook voor de hand. De heren zitten er warmpjes bij. De huizen zijn bijna afbetaald. De pensioen zijn geregeld. Geldzorgen, zoals in de begindagen van hun carrière, hebben de mannen niet meer.

Het idee voor de nieuwe concertreeks ontstond toen Henny Vrienten werd aangestoken toen hij naar aanleiding van een bezoek aan ‘ Ali B. op Volle toeren’  een nummer inzong met rapper Winne. Het was het begin van een zoektocht naar nieuwe muzikale vormen. ‘Vrienten zei dat hij zeker iets met rapmuziek had gedaan als hij nu een jonge muzikant was geweest’, zegt Uiterwijk. ‘Hij wilde weten wat wij nu van zijn oude nummers zou maken en gaf ons de muzieksporen van de nummers. Daar mochten wij doen wat we wilden. Dat is toch een compliment?’

De Koning
De elpee is uitgegeven bij Topnotch, de muziekuitgeverij van Kees de Koning. Een deel van de rapstal van De Koning heeft een bijdrage geleverd op de dubbelaar die ‘Limmen Tapes/Versies’  heet. De gisteren opgepakte Kempi geeft ‘Nederwiet’ weer wat straatwaardigheid. Gers Pardoel heeft ‘Liever dan Lief’ in een Gers jasje gestoken, The Opposites hebben een cynisch underground dansnummer gemaakt van het dromerige liefdesliedje ‘Belle Helene’  en Extince fabriceerde een moddervette funk-interpretatie van ‘Alles Gaat voorbij.’ Kees de Koning is verguld met de langspeler.

De uitgever meent dat een nieuwe generatie muziekliefhebbers Doe Maar leert kennen. ‘Doe Maar is ondanks het commerciële succes ook altijd relevant gebleven’, zegt De Koning. Als jonge uitgever bezocht hij in 1999 de persconferentie waarbij Doe Maar zijn revival aankondigde. ‘Doe Maar noemde Extince toen als een van de meest inspirerende Nederlandstalige artiesten van dat moment. Toen is het zaadje gepland voor de samenwerking die nu het licht ziet.’

In de krochten van de Telstar-studio in Weert, waar Doe Maar zijn platen opnam, zijn recent nog een paar tapes met nooit uitgezonden concert-opnames gevonden. Dit nieuwe materiaal zal in een rijk geïllustreerde cd-box worden aangeboden. De Koning: ‘Even ging het gerucht dat de originele sporen waren verdwenen. Vandaar dat Doe Maar op de plaat sommige nummers opnieuw hebben ingespeeld. Dat bleek loos alarm, verzekerde Adriaan Hoes, de zoon van Johnny Hoes, mij.’

PolderBeatles
Uiterwijk denkt dat Doe Maar net als The Beatles altijd zullen overleven. Vanwege de muziek, de teksten, en vanwege de zachte G. ‘Nederlands is niet de meest romantische taal, maar met die Tilburgse G. van Henny Vrienten kun je het toch wat aangenamer laten klinken. Ik denk dat de doorbraak van Extince, ook een rapper waar je de zachte G hoort, daar mee te maken hebben.’

De mannen van Doe Maar zijn moeilijk te spreken. Ze repeteren in Antwerpen en hebben geen zin om te worden gestort door journalistieke pottenkijkers.

‘Ze doen alles zelf en hebben geen management’, zegt Sonja Anssems. Ze voert het woord namens Ernst Jansz, de toetsenist. Jansz laat in e-mail weten aan Revu weten dat hij zich ‘vereerd voelt om door jonge muzikanten in het zonnetje gezet te worden.’  ‘Als wij al aan een tweede leven zijn begonnen is het omdat zij ons nieuw leven hebben ingeblazen. Onze kinderen vinden Doe Maar nu ook vet.’

Dit arikel is te lezen in Nieuwe Revu.