Naar een 555 bedelavond kijkt geen mens, zo bleek deze maandag, maar via Facebook lijken goede doelen wel het grote publiek te bereiken. Koffie ‘uitstellen’ is zo een ware hype geworden. Maar wat is dat precies? En werkt het wel?
De traditie komt uit Napels en werkt als volgt: je bestelt en betaalt bijvoorbeeld zes koffie, maar neemt er maar vier af. Dat betekent dat je ‘twee koffie uitstelt’.
Vervolgens kan een dakloze in de horecagelegenheid (restaurant, café, hotel) vragen of er nog ‘uitgestelde koffie’ zijn. Zijn die er, dan kan hij een gratis koffie krijgen – of iets anders: “Je weet dus vooraf niet precies voor wie je bestelt. Het hoeft niet perse een koffie te zijn, het mag natuurlijk ook een andere (warme) drank zijn of een boterham of in sommige gevallen zelfs een complete maaltijd. “
Het lijkt er dus op dat, hoewel we geen idee hebben wie er precies aanspraak op onze uitgestelde koffie maakt, we meer zekerheid willen hebben wáár onze euro’s terechtkomen. De stamkroeg lijkt meer te vertrouwen dan een gironummer.
De landelijke pagina van Uitgestelde Koffie heeft meer dan 2500 like’s, die van Amsterdam al meer dan 400. Internationaal doet Suspended Coffee helemaal goede zaken.
Een sympathiek initiatief dat online gestart is, waarvoor hulde. Maar bereikt het wel de doelgroep? Volgens een uitbater in het AD lijkt dat nog een klein probleem: “Het is alleen op Facebook bekend en dat hebben die mensen niet.”