Naar het schijnt ga je nooit meer naar de opera als je voor je 25e nog nooit bent geweest. Ze zeggen dat je ook nooit meer gaat roken als je voor je 25e stopt, en dat blijkt ook niet altijd waar. In ieder geval, mocht je denken dat het te laat is om naar de opera te gaan, vrees niet. Tijdens de Operadagen Rotterdam wordt alles je op een presenteerblaadje aangereikt.
De Operadagen Rotterdam kun je jaarlijks vinden in, jawel, Rotterdam. Naar eigen zeggen presenteren ze “een eigenzinnig programma waarin de reguliere opera-grenzen vervagen”. Van de reguliere zalen zoals De Doelen, waar je overigens een prachtig geluid hebt, tot huiskamers en openluchtlocaties. Ook worden bijzondere gebouwen omgebouwd. Op die podia is ruimte voor operatalent van Rotterdamse bodem tot de gevestigde namen. Een greep uit het programma.
Behalve de betoverende muziek van Claudio Monteverdi en Heiner Goebbels (fragmenten van zijn laatste CD luister je hier) moet je qua genot voor het oor ook zeker voor Claron McFadden naar Songs of War gaan. De sopraan heeft een stem waar je nog weken van na zult genieten. De muziek wordt uitgevoerd door barokorkest B’Rock en I Solisti del Vento. De beschrijving vertelt over de voorstelling: “Songs of War I Have Seen van Goebbels is een aanklacht tegen de absurditeit van geweld en extremisme. Voor het concert worden zowel oude als nieuwe instrumenten gebruikt. Il Combattimento di Tancredi e Clorinda van Claudio Monteverdi laat eveneens de tragiek van oorlog zien: kruisvaarder Tancredi doodt zonder het te beseffen zijn – als krijger verklede – geliefde Clorinda.”
Tsjechische drama is heel leuk op cd, daar niet van, maar de werken van Leoš Janácek uitgevoerd door een gezelschap terwijl je erbij zit, is toch véél waardevoller. Dit stuk vol passie schreef Janácek op zijn 64e, hij viel voor de veel jongere Kamila Stösslová. Van de maar liefst zevenhonderd brieven in elf jaar, worden in fragmenten ten gehore gebracht in het Ro Theater, helemaal gratis. Reserveren is wel gewenst, dat kan hier.
Van alle componisten, heeft de gemiddelde luisteraar misschien wel de meest vreemde associatie met Wagner. Hitler was nogal fan van de componist. Waarschijnlijk omdat Wagner het ook niet zo op Joden had. Ondanks dat heeft Wagner wel een aantal bijzondere meesterwerken geschreven. Zijn onwijs lange magnum opus Der Ring des Nibelungen zul je niet gaan horen, wel kun je drie films bekijken waarin de muziek van Wagner een grote rol speelt. De Nationale Reisopera, nog zo’n gezelschap dat je zeker een keer in het echt moet gaan horen, brengt zondag 2 juni Wagner’s Tristan und Isolde ten gehore. Welke films er worden gedraaid vind je hier.
De rest van het programma kun je hier vinden.
Operaleek en je even inlezen? Check onze oude rubriek Help, Opera!. En vergeet niet binnenkort naar de opera te gaan als het komende week niet lukt.