Met een ‘lichter makende vaginale wash’ heeft de cosmetische verwittingsindustrie dit jaar ook het intiemste plekje van de Thaise vrouw veroverd. Nu is het lichaam van de man aan de beurt. Via tv-commercials en billboards krijgen de Thaise heren ingeramd dat ze niet achter mogen blijven. Hoogste tijd om de huid lichter te maken. Letterlijk van top tot teen.
In drogisterijen en supermarkten is het moeilijk op het schap voor-de-man verzorgingsproducten te vinden zonder ‘whitening’. Scheercrème, douchezeep, bodylotion, , deodorant, voetenspray … Alles is sinds kort voorzien van magische stoffen die de huid snel witter kleuren en – bij blijvend gebruik – ook houden.
De verpakkingen en reclame beloven het onweerstaanbare uiterlijk van stralende filmsterren. Want Thaise helden van het witte doek hebben zonder uitzondering een relatief witte huid. Dat zelfde geldt voor veel popzangers, nieuwslezers en politici. Voor succes, aldus de boodschap, is een lichte huid noodzakelijk.
Zelfs de stoerste Thaise mannen voelen zich door de reclame aangesproken: De boerenzonen uit het hete noordoosten smeren zich zonder blikken of blozen. Ze zijn het gewend. Als jochies kregen ze door hun moeders dagelijks talkpoeder in hun gezicht gewreven om de werking van het sterke zonlicht tegen te gaan.
In heel Azië is een lichte huid populair, maar de Thai hebben zich altijd al drukker gemaakt om hun uiterlijk dan bijvoorbeeld Indonesiërs of Chinezen. Dat is een belangrijke reden dat internationale verzorgingsmerken – Nivea voorop – zich met hun nieuwste verwitters eerst op de inwoners van het voormalige Siam richten. Succes verzekerd.
Bovendien, zo bleek deze maand nog uit onderzoek, zijn Thai in het algemeen veel eerder dan andere Aziaten bereidt nieuwe producten te proberen. Vooruitstrevende consumenten? Makkelijk te beïnvloeden in elk geval. Dat geldt zeker de snel groeiende groep trendy jongeren. Voor Unilever cs is het land daarmee ook een goede markt om producten en marketingstrategieën te testen.
Maar ook oudere en minder trendy landgenoten zijn in de ban van het verwitten. Ze grijpen vaak naar lokaal gefabriceerde medicijnen, waarmee ze in korte tijd voor altijd het gewenste resultaat denken te bereiken.
De schoonmaakster legde tijdens haar laatste bezoek trots twee strippen met blauw-paarse pillen op tafel. Over vier weken is mijn huid een stuk lichter, kondigde ze trots aan. Ze moet acht keer bij me werken, om die lokale wondertabletten te kunnen betalen. En loopt ook nog eens het risico op nare bijwerkingen. Maar als ze werken, dan werken ze beter dan de smeersels!
Tot op het hoogste niveau wordt het belang van een lichte huid erkent. Zo besloot de Thaise overheid na de aardbeving op Haïti 50.000 tubes whiteningcrème aan noodhulp te sturen. Tot verbijstering van de internationale hulpinstanties.
‘Het viel ons op dat die Haïtianen erg donker zijn’, aldus toen een woordvoerder in de Bangkok Post. ‘Met een lichtere huid zullen ze zich sterker voelen om hun problemen aan te pakken.’
Helpen die smeersels en pillen? Op straat in de moderne metropool Bangkok lijkt de gemiddelde Thai inderdaad wat lichter dan pakweg vijftien jaar geleden. Kan komen door die smeersels. Maar ook omdat het leven van de stedeling zich niet meer op straat afspeelt, maar in de nieuwe gekoelde shoppingmalls en entertainmentcentra. Of wordt het resultaat zichtbaar van de hoos aan huwelijken tussen donkere Thaise vrouwen en witte buitenlandse mannen?
Over die buitenlanders gesproken: Melkwit zal en wil de Thai nooit worden. ‘Oh bah nee’, lacht de schoonmaakster.
U kunt zich hier vast aanmelden voor een abonnement op het Thailand-kanaal van Jos Campman. Hier leest u meer over zijn plannen met zijn toekomstige kanaal.