Eens, u behoort niet tot het hogere echelon als het om het aantal uren televisie kijken gaat, want dat zijn de Amerikanen, met vier uur per dag.
De oude Yank scoort zelfs zes uur. Maar u mag er zijn, met twee uur en vijftien minuten per dag voor de buis.
Dus schroom ik niet om u even in de rol van omroepbaas te plaatsen, die door twee opgeschoten jongens, homo’s in dit geval, wordt benaderd met een tv-format voor een documentaire van een uur kostbare zendtijd.
Titel: Een man weet niet wat hij mist of vrij vertaald ‘Eng, hè, ik ben pursang homo, maar ik moet het met een vrouw doen en mijn vriendje moet me filmen.’
Zou u een dergelijk stupide idee honoreren?
In de VPRO-gids een onbegrijpelijk verhaal van Merel van Ommen, zelfs een pagina groot, dat de documentaire, gedraaid met een semi-professionele camera, moet ankeilen. Kort samengevat: dieren hebben ‘vloeibare’ seks en dat is makkelijk, want dan kun je het feitelijk met iedereen doen. Dus ook mannetjesapen pakken elkaar net zo makkelijk als de mannetjes de vrouwtjes en vice versa.
Voor u en mij is dat een stuk ingewikkelder, wij denken in ‘hokjes’, dus u bent homo, hetero of nog veel gecompliceerder, van twee kanten bespeelbaar.
Bi, dus.
Tim (26) en Nicolaas (29) noemen zich ‘filmmakers’, dus de verwachtingen zijn hoog gespannen. Tim is de grootste en kampt bovendien met oprechte verlegenheid. In het eerste half uur van het programma, dinsdagavond bij de VPRO, en dat vermoedde u al, dacht ik dat Tim het schuchtere jongetje speelde. Ter lering en vermaak voor u en mij thuis.
Maar nee, toen Tim, gefilmd door Nicolaas, aan de vrouw moest, voor het eerst bij sexcoach Tara, was hij oprecht doodsbang. Tim mocht oefenen op Angela en bespeurde ik daar een Poolse tongval? Zelfs een hand op het bonkende hartje van het proefkonijn deed Tim al sidderen.
Nadat Tara Tim door alle wegen van het vrouwenlichaam heeft geloodst, is het tijd voor de opmaat naar de grande finale, met als filmset ook nog eens het romantische Parijs. Tim heeft onder de Eiffeltoren een date met Judy (23), beeldschoon, maar wel regelrecht geproduceerd in de sexindustrie.
Want welke gewone, oprechte jonge vrouw zou voor de VPRO heden ten dage nog uit de kleren gaan? Dat gebeurde alleen vroeger, met het televisienaaktdebuut van Phil Bloom in Hoepla (1967) van het fenomeen Wim T. Schippers. Dus Kamervragen, ja, dat waren nog eens tijden.
Als het bedje is gespreid, Judy lekker gedoucht en Tim nog wat heeft gewapperd met zijn onderbroek omdat hij ‘zweet van angst’, kan het spel op de wagen. Angela begint buitengewoon braaf en vraagt waar Tim het lekker vindt om gestreeld te worden. Hoofd, nek, schouders, daar moet ze zijn.
Als het stel echt los gaat, haakt Nicolaas keurig af. Hij laat zijn vriend weten dat hij geen ‘voyeur’ wil zijn tijdens zijn damesdebuut en laat de camera zonder zijn aanwezigheid rustig doordraaien. Op zijn knieën zien we hem het juiste standpunt kiezen voor de onbemande voyeur.
Na de daad wordt Nicolaas door een zeer ontspannen Tim en nog vrolijker Angela in de kamer geroepen, terwijl hun duimen samenzweerderig omhoog gaan. Jezus, wat was dat fijn. Dat had Tim misschien wel veel eerder moeten doen, als ie dat geweten had.
Met de ondertiteling ‘een maand later’ zet Nicolaas Tim nog één keer voor de camera. Gelukkig, ze zijn nog samen.
Nee, het was leuk, maar de sexuele moraal van Tim en zijn ultieme voorkeur en fantasie voor en bij jongens zijn onveranderd. Maak je geen zorgen, Nicolaas.
Tim is niet ‘genezen’ ontboezemt hij aan zijn vriend en ook geen ‘bi’ geworden. Weet je, je moet dit experiment eigenlijk zien als een manier om ‘uit je hokje te stappen.’
Waarvan akte.