Webwinkels in Nederland verwachten een omzet te genereren die 47 procent hoger ligt dan normaal in de periode tussen 1 november en 5 december. Dat blijkt uit een onderzoek van Thuiswinkel.org, PostNL en Blauw Research, dat meldt Retailnews.
Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org, legt desgevraagd haarfijn uit hoe het in zijn werk gaat: “Het online kanaal heeft voor de Sint een vaste plek verworven als aankoopkanaal, met zijn smartphone en tablet is hij 24/7 online en kan hij gemakkelijk en snel zijn aankopen doen.”
De stijging van de populariteit van webwinkels vindt zijn oorzaak in de verbeterde bezorgservice. Consumenten kunnen zelf de bezorgdag kiezen en zelf aangeven waar de bestelling wordt bezorgd. De gewenste bezorgtijd is gemiddeld drie dagen na bestelling, het vaakst op een vrijdag of zaterdag.
Waar andere economische statistieken al jaren een pas op de plaats tonen, is de extra omzet van retailer rondom Sinterklaas nog steeds stijgend. Zo was de berekende extra omzet van online verkopers vorig nog ongeveer 42 procent. Veel retailers verwachten dat in de toekomst de extra omzet zich meer verplaatst richting de kerstdagen.