Nieuws

Mans’ Brulding: Aston Martin DB4GT Zagato

AMDB4GTZ

 

Aston Martin gaat 13 augustus tijdens de Pebble Beach Automotive Week in California meer van -zoals ze zelf omschrijven- haar Second Century tonen in de gedaanten van een DBX concept, de Lagonda Taraf en de Aston Martin Vulcan. Het drietal krijgt gezelschap van het nieuwe 2016 model DB9 GT. Of Astons Second Century ook een Second Coming gaat opleveren is afwachten. Wat de eerste was is echter helder. Astons Jezus daalde neer als een DB4GT bewerking, afkomstig uit de schoot van een van de zonen van het werkelijke uitverkoren volk, de Italianen.

De heilige Ugo Zagato’s (1890-1968) eigen eerste boreling, Elio Zagato (1921-2009), stond aan de kribbe van deze Aston Martin DB4GT telg. De telg straalde zich bij Zagato zelfs naar de hoogste plaats, en prijkt bovenaan op de heritage pagina van het Italiaanse Design bureau.

Elio stond dan aan de kribbe, het echte werk werd gedaan door Ercole Spada. Hij tekende de lijnen van het afgeslankte aluminium lichaam van de DB4GT Zagato. Dit lichte, strakkere DB4GT ontwerp kreeg in 1960 gestalte, en moest Ferrari 250 apostelen op het circuit klop gaan geven. Ferrari 250s zijn echter veelal nog iets heiliger, dus ze kloppen gebeurde nimmer.

1961 DB4GT Zagato tijdens 2011 Desert Classic, La Quinta, CA (foto’s: wiki-commons Rex Gray)
1961AstonMartinDB4GTZagatowiki

1961AstonMartinDB4GTZengine 1961AstonMartinDB4GTZrear

 

Daar waren ook te weinig kilo’s voor verdwenen. De 314 pk bij 6600 tpm leverende DOHC zescilinder twin spark met 3760 cc inhoud onder de kap van de DB was op papier best opgewassen tegen de DOHC 2953 cc twaalf waar de apostelen uit putten om rond de 300 pk bij circa 7500 tpm te krijgen, maar ondanks Spada’s lijnwerk woog de Zagato toch nog 1225 kilo waar Ferrari 250 modellen onder de duizend kilo bleven.

Natuurlijk zijn er dan wel meer kilo’s om van te houden. De kilo’s van negentien tussen 1960 en 1963 gebouwde exemplaren. Plus vier aanvullende verrijzenissen die tussen 1989 en 1991 verschenen in de gedaante van de Sanction II serie. Ze werden door Zagato opgebouwd uit DB4GT Z kelderresten van Aston Martin. Zelf vond Zagato later thuis op zolder nog voldoende ruw GT Z materiaal om er nog eens twee het licht te laten zien. Deze kwamen in 2000 gereed, wat ze in een prille Second Century technisch gesproken al een Third Coming maakt. Als Jezus wederkeert schijnt het grote ellende met zich mee te brengen, maar sommige heiligen kunnen niet vaak genoeg op herhaling gaan. Van dit teveel aan kilo’s mogen er nog tonnen komen.

1991 Sanction II (foto: wiki-commons Mr. Choppers)
1991DB4GTZagatoSanctionII

Sanction II motor (foto: Hemmings/Bonhams Auctions)
AstonMartinZagatoenginehemmings

 

DB4GT Zagato. Waarde: circa £ 5 miljoen, 4082 pond per kilo

Second Coming DB4GT Zagato Sanction II. Meer kilo’s (1246 kg), meer cilinderinhoud (4212 cc), meer vermogen (350 pk), en verkocht voor £ 1.5 miljoen toch maar 1003 pond per kilo.

Mogen afgoden geheiligd worden?

 

(Titelfoto: DB4GT Zagato van Aston Martins past model pagina)

Lees ook

Laatste nieuws

Advertorial

De nieuwe golf van welzijn: waarom CBD past in een moderne lifestyle

Binnenland

ING: Nederland mist aansluiting bij VS in AI-investeringen

Tweede Kamer
Binnenland

Hans Wijers (D66) en Sybrand Buma (CDA) worden informateurs

Buitenland

Trump beëindigt langste shutdown ooit in de VS