Leven

SsangYong Tivoli: Happy Ending

20-12-2015 13:30

Dat zal nog wat worden, dachten we toen we de nieuwe SsangYong Tivoli mochten testen. Dat is toch immers de Lada van Azië? Het werd evenwel een Happy Ending.

Modellen van het merk SsangYong hebben zeker nog nooit gefigureerd in Top 5-lijstjes van mooiste auto’s ever. Nou lijkt het merk daar nooit een gooi naar willen hebben doen, anders bracht je nooit modellen als de Rodius of de Actyon op de markt. En tsja, zo’n Rexton, die je nog wel eens ziet rijden, mag dan beter smoelen, die naam doet toch denken aan huishoudens met roze schemerlampen en een schilderij met het huilend zigeunerjongetje aan de muur. Het maakt dan ook nog steeds geen indruk als je op een verjaardag verkondigt dat je de trotse bezitter bent van een SsangYong (ja, zo schrijf je het).

Inhaalslagje

Ergo, de Koreanen (Zuid, en niet Noord om misverstanden te voorkomen) moeten hier in Nederland (en Europa) bij hun officieuze her-introductie voor 2016 nog een fors inhaalslagje maken. Met de Tivoli lijkt dat nu echter wonderwel te gaan lukken. Om te beginnen ziet ie er gewoon goed uit, noem het een designmix tussen de Renault Captur en de Nissan Juke, waarmee wij gelijk de belangrijkste concurrenten in deze zwaarbevochten mini-SUV/hoogzitter-markt hebben genoemd.

Ssangyong

Nauwelijks opties over

Dat SsangYong bereid is zich in de Nederlandse markt te knokken, blijkt uit alle goodies en toys die je bij de dealer (yep, die heeft SsangYong ook nog) al bij het instapmodel bijna gratis achterna worden gegooid. Een knie-airbag? Heeft ie! Jij denkt: boeiuh… Nou, wacht maar tot je meniscus zich bij een lullig kop-staartje zich in een uitstekend dashboard/sleuteltje boort. Alle veiligheidsvoorzieningen, zoals 7 (gordijn)airbags en ESP, zitten bovendien al standaard in de Crystal, het basismodel in Nederland, evenals bluetooth en een lekkere airco.

B04A4345 (2)

Een groot multi-media scherm? Uiteraard, fabrieksaf gemonteerd op de Tivoli Quartz, het bijna-topmodel. Geïntegreerde Satnav? Yep, maar dan wel op de loaded versie, de Sapphire. Je moet overigens nog redelijk met je vingertoppen op dat touchscreen rammen om de boel in beweging te krijgen. Dat went echter snel. De Koreanen komen met veel (gratis) munitie om je tegen een schamperende buurman te verdedigen. Onze tip: laat hem meetoeren, want deze crossover rijdt verrassend robuust en voelt ook zo aan: het is allemaal premium in elkaar geschroefd. En het Lada van Azië? Nee, dat stadium zijn ze vér voorbij.

B04A4355 (2)

Neem de IJsselmeervogels mee

Oké, de Tivoli is geen rijdersmachine a la de Mazda CX3, maar hij laat zich gemoedelijk manoeuvreren in de stad, waar onze nieuwe 1.6 diesel van 115 PK opvallend vlot – voor deze klasse dan – bij het verkeerslicht weg is. Op de snelweg kun je voorts vol vertrouwen opteren voor de linkerbaan en dan is ie opvallend stil ook nog. Binnenin is het een ruimtewondertje en kun je easy de verdediging van IJsselmeervogels transporteren, met hun tassen achterin.

Scherp geprijsd

Alles staat of valt bij deze her-introductie van SsangYong met de prijs. Die moet zeer overtuigend zijn. De Vlaamse importeur, die het merk enthousiast weer naar Nederland haalt, broedt inmiddels op een (zakelijke) en keurig aangeklede actie-versie van net onder de 20-duizend euro. Dat is stukken scherper en verleidelijker dan de bijna 22.000 euro, die de benzine-instapper van 128 PK moet kosten, al is dat ook een prima deal.

Ssangyong

Dat SsangYong alle vertrouwen in dit product heeft, blijkt in elk geval uit de fabrieksgarantie van liefst vijf jaar, inclusief gratis pechhulp. Da’s twee jaar meer dan de directe tegenstrevers. Niet onbelangrijk voor de caravan-trekkers: je mag tot 1500 kilo aanhaken. Dit maakt de aangename Tivoli helemaal een aantrekkelijke allrounder. Ons avontuur met verrassende SsangYong kreeg dus een happy ending en wordt voor het merk en haar klanten hopelijk een happy (new) beginning.