De Franse minister van Energie en Milieu, Ségoléne Royal, was wat ongerust na Dieselgate. Niet alleen Volkswagens, maar alle auto’s leken een veel hogere uitstoot te genereren dan is toegestaan. Dat komt onder meer door het bizarre verschil tussen de lab-omstandigheden waarin de wagens worden getest en de alledaagse situatie op de weg. Dus liet Royal de auto’s testen.
Geen van de 52 geteste auto’s doorstaat de proef onder reële omstandigheden, dat wil zeggen: in alledaagse situaties en dus buiten het lab. Nul, zero, niet een. Naar nu blijkt ligt dat overigens niet alleen aan de laboratoriumopstellingen. Elke auto werd aan drie tests onderworpen, waarvan twee in het lab. En ook voor die minder strikte eisen in een kunstmatige omgeving zakten 27 auto’s.
Bij maar liefst 21 wagens bleek ook de uitstoot van stikstofoxiden tot vijf keer hoger dan de toegestane limieten. Er werden 15 Peugeots en Citroëns (PSA) getest, 13 Renault en Dacia’s, vijf Volkswagens, vier Fords, drie Mercedessen, drie Opels, en verder elk een exemplaar van Toyota, Nissan, Fiat, Audi en BMW. Dus ja, u kunt er zeker van zijn: als uw auto een uitlaat heeft, zakt-ie voor de staatsexamens.