Achtergrond

Amsterdam pakt misstanden hotelschoonmaak aan: ‘Niet-vrijblijvende afspraken’ met hotelsector

15-09-2018 10:50

Amsterdam gaat de misstanden – die aan de orde van de dag zijn – in de hotelschoonmaak aanpakken. Het Amsterdamse stadsbestuur wil een einde aan de hoge werkdruk, zoals te veel kamers schoonmaken in te weinig tijd en doorwerken in eigen tijd waardoor de housekeepers onder het minimumloon zakken. ThePostOnline berichtte onlangs dat die misstanden aan de orde van de dag zijn en het CDA stelde schriftelijke vragen aan B&W.

Het stadsbestuur wil niet-vrijblijvende afspraken met de hotelsector over goede arbeidsomstandigheden achter de coulissen in de hotels. Welke dat zijn, noemt B&W niet. Maar het stadsbestuur ziet wel twee belangrijke partijen die betrokken moeten worden bij de aanpak van misstanden. Dat is ten eerste House of Hospitality, een instituut van de Metropoolregio om van Amsterdam een gastvrije regio te maken en dat werkt samen met het onderwijs. Verder noemt het stadsbestuur Koninklijke Horeca Nederland (KHN) als partij. KHN verwijst steevast naar de schoonmaakbedrijven als de werkdruk te hoog is. De hotels zelf – als inkoper en bepaler van de prijs – wassen hun handen in onschuld, daar waar overheid en vakbond CNV zeggen dat misstanden breed voorkomt. Naar verluidt gaat het ook voor bij hotels die zeggen op te treden tegen misstanden niet altijd goed.

Ook op vragen van ThePostOnline aan hotels kwam nauwelijks een inhoudelijk antwoord, van ketens als RadissonSAS en veel andere hotels. NH antwoordde helemaal niet op vragen over hoeveel kamers de housekeepers moeten halen. Ieder gebeld NH-hotel verbond door met het hoofdkantoor en dat verzocht een mail te sturen. Die mail werd vervolgens niet beantwoord. RadissonSAS in Amsterdam beantwoordde enkele vragen, maar werd niet concreet. Uit onderzoek van ThePostOnline bleek dat 27 kamers per dag geen uitzondering is. Een directielid van een Amsterdams tophotel meldde dat housekeeping best wat meer aandacht mag hebben van de hotelmanagers. In dat tophotel doen de housekeepers maximaal negen kamers. “Want zij moeten de volgende dag weer een topprestatie leveren.”

Ook wil Amsterdam bij de hotels aandringen op het ondertekenen van de Code Verantwoordelijk Marktgedrag. Met die Code verklaren werkgevers dat ze eerlijk en verantwoord werk bieden en uitbuiting tegengaan. De Code is door 1400 bedrijven ondertekend, maar slechts door enkele hotels, liet Platform OSB in het voorjaar weten. Overigens komen misstanden in de hotelschoonmaak soms ook voor bij bedrijven die de Code wel hebben ondertekend. Maar met de Code is er wel een vorm van zelfregulering waardoor misstanden beter worden aangepakt, vindt vakbond CNV Vakmensen die al lang aandacht vraagt voor misstanden.

KHN stond tot dusverre op het standpunt dat ze haar leden tot nu toe niet wil oproepen om de Code te ondertekenen. Zelf wil KHN ook niet tekenen. Wel adviseren ze hun leden om schoonmaakbedrijven in te huren die de Code hebben ondertekend. Amsterdam ziet het anders. “De Code is een moreel appel, een beroep op partijen om hun verantwoordelijkheid te nemen”, schrijft burgemeester Halsema namens B&W.

Amsterdam erkent in de antwoorden dat goed werkgeverschap vooral een zaak is van de marktpartijen en de vakbonden en de Inspectie SZW. “Tegelijkertijd ziet het college voor zichzelf wél een agenderende rol en aanjaagfunctie. Het coalitieakkoord 2018-2022 laat zien dat het college goed werkgeverschap onverminderd belangrijk vindt. Zo is opgenomen dat Amsterdam een gemeente worden moet waar goed werkgeverschap de norm is en waartoe waar mogelijk bindende afspraken worden gemaakt.” Het college is van mening dat in alle sectoren, en dus ook de schoonmaak en hotels, werknemers hun werk moeten kunnen doen onder goede arbeidsomstandigheden en -voorwaarden.

De indiener van de vragen, CDA-raadslid Diederik Boomsma, is tevreden met het antwoord.

“Het CDA is tevreden dat het college ingaat op ons verzoek om in gesprek te gaan met de sector en gaat vragen om de code voor verantwoord marktgedrag te ondertekenen. We moeten zo snel mogelijk een einde maken aan de misstanden in de schoonmaak. Hotels moeten niet concurreren op een manier waar schoonmakers de dupe van zijn. Ik wil binnenkort horen wat het resultaat is van dat gesprek.”

Ook CNV Vakmensen is blij met de toezegging van Amsterdam. “We roepen Amsterdam op om een voortrekkersrol te vervullen en ervoor te zorgen dat de ruim 600 hotels in de stad zich gaan houden aan de Schoonmaakcode. We willen zo snel mogelijk een einde aan de uitbuiting van hotelschoonmakers”, zegt Erik Maas van CNV Vakmensen.

In de hotelschoonmaak gaat nog altijd veel mis. In april startte de bond met een meldpunt voor hotelschoonmakers. “Sindsdien krijgen we vrijwel wekelijks nieuwe meldingen binnen”, zegt Maas. “De meeste klachten gaan over de hoge werkdruk en het moeten doorwerken in eigen tijd. En dat zijn dan alleen nog maar de schoonmakers die zich zelf bij ons melden. In werkelijkheid is het probleem veel groter.” 

CNV Vakmensen vindt dat hotels – als opdrachtgever van schoonmaakbedrijven – een belangrijke verantwoordelijkheid hebben. Daarom is de bond dit voorjaar met een campagne gestart om hotels in Amsterdam te bewegen om de Schoonmaakcode te ondertekenen.

“Door de code te ondertekenen, laten hotels zien dat ze een goede opdrachtgever willen zijn en dat ze de hotelschoonmakers op een eerlijke en nette manier willen behandelen.”

De ontwikkelingen in Amsterdam vindt CNV Vakmensen ‘een positief signaal’. De bond spoort de gemeente aan om er consequenties aan te verbinden als hotels en schoonmaakbedrijven die in de stad actief zijn – ondanks herhaald aandringen – blijven weigeren om de Code te ondertekenen. Maas: “Amsterdam verwijst voor de handhaving naar de Inspectie, maar zelf kan de gemeente natuurlijk ook actief optreden. Trek desnoods de vergunning in, zeker als blijkt dat er sprake is van misstanden. We roepen de gemeente op om door te pakken en inderdaad concrete en niet-vrijblijvende afspraken met de hotelsector te maken.”