Politiek

Social media-bedrijven stemmen in met gedragscode tegen nepnieuws maar EU blijft dreigen met wetgeving

26-09-2018 14:32

Sociale media, internetplatforms en de advertentie-industrie hebben ingestemd met een vrijwillige gedragscode om de verspreiding van nepnieuws en desinformatie tegen te gaan. De Europese Commissie ziet het als een goede stap, maar dringt erop aan er snel meer werk van te maken.

Roderick Veelo – Het gaat hard met de politieke druk op sociale netwerken

Sociale media als Twitter, Facebook en Google toonden zich in maart al bereid de strijd tegen nepnieuws op te voeren. Ze beloven nu meer openheid te geven over waar de informatie op hun platforms vandaan komt en de geldstromen erachter.

Ook zeggen ze toe nepaccounts snel te verwijderen en transparant te zijn over politieke advertenties. Verder zullen ze gebruikers beter in staat stellen desinformatie te rapporteren en de zicht- en vindbaarheid van ‘gezaghebbende content’ te verbeteren.

EU-commissaris Mariya Gabriel (Digitale Economie) verwacht snel ‘meetbare resultaten’. Ze spreekt de komende weken met de betrokken bedrijven over manieren om de code werkelijkheid te maken. Ze dreigt nog altijd met wetgeving als dat onvoldoende gebeurt.

Brussel ziet de code als een belangrijke stap om de campagnes voor de Europese verkiezingen in mei eerlijk en betrouwbaar te laten verlopen.

Lees ook – Eurofiel Guy Verhofstadt wil Europees aanklager die ‘internet en social media gaat opschonen’

Martin Bosma – De term ‘fakenieuws’ wordt aangegrepen om onze vrijheden in te perken

ANP