Binnenland

Zo trapten media als het AD in de mythe van Adolf Hitler en zijn Joodse vriendinnetje

14-11-2018 17:27

De foto in kwestie. Screenshot Alexander Historical Auctions

De afgelopen dagen was Adolf Hitler weer volop in het nieuws. Dankzij het persbureau AFP, dat een bericht verspreidde over de veiling van onderstaande foto uit 1933. Deze werd gisteren in het veilinghuis Alexander Historical Auctions in Chesapeake (Maryland, USA) voor tenminste 9000 dollar verkocht.

Het AD , dat dit bericht via de BBC van AFP overnam, omschreef het plaatje als volgt:

“Op het eerste gezicht lijkt het beeld van een man die een stralend jong meisje omhelst een tafereeltje van puur zomergeluk. Maar achter die schijnbaar zorgeloze façade gaat een heel ander beeld schuil: de man op de foto is Adolf Hitler, die miljoenen Joden de dood in zou jagen, en het kleine meisje is Rosa Bernile Nienau, een Joods kind.”

In het onderschrift bij de foto meldde de krant dat het meisje ‘waarschijnlijk’ de bloemetjes op de foto geplakt heeft – maar dat is niet wat de enige bron die eerder over deze bloemetjesfoto berichtte  de wereld meegaf: het was Hitler zelf, die de bloemen schikte! – waarover later meer.

Het AD berichtte verder: “Het schokkende van deze foto is volgens het veilinghuis dat hij zich écht verbonden voelde met dit jonge meisje. “Ik was stomverbaasd”, zegt Bill Panagopulos van het veilinghuis Alexander Historical Auctions in de Amerikaanse staat Maryland. “Deze door Hitler gesigneerde versie is nooit eerder publiekelijk getoond. We verwachten dat hij zo’n tienduizend dollar opbrengt.”

De enige bron voor die ‘vriendschap’ is het boek Hitler was my friend / Hitler wie ich ihn sah van Hitlers hoffotograaf en partner-in-crime Heinrich Hoffmann. In diens in 1955 verschenen memories, waarin hij een beeld van zichzelf en Hitler schetst dat weinig met de werkelijkheid van doen heeft, wijdt hij enkele alineas aan ‘Berneli’- oftewel  Rosa Bernile Ninau. Ze bleek zeer fotogeniek, en dát is precies de reden waarom Hitler zich in 1933 meerdere malen met haar door Hoffmann liet fotograferen.

Zij was niet het enige kind waarmee Hitler zich quasi-liefdevol liet fotograferen. Hoffmann maakte propagandakiekjes van tientallen, zo niet honderden kinderen met Hitler. Ze werden in groten getale in de Nazipers afgedrukt en ook als ansichtkaarten verspreid. Hoffmann vediende er een aardige boterham aan.

Nadat Hitler getipt werd dat dit specifieke meisje niet helemaal raszuiver was (ze was volgens de Duitse wetgeving kwart-Joods, dus géén Jodin), werd het contact verbroken. Volgens Hoffmann op last van Martin Bormann, wat waarschijnlijk onzin was, want Bormann had in 1933 slechts een ondergeschikte rol. Gezien Hitlers ziekelijke antisemitisme mag aangenomen worden dat Hitler zelf het contact verbrak.

De foto met de opgeplakte bloemen en het overduidelijke vervalste gekrabbel ’van’ Hitler dook, zover valt na te gaan, voor het eerst op in 2007. In dat jaar publiceerde de omstreden en herhaaldelijk veroordeelde Britse ‘historicus’ en Hitlergoedprater David Irving in Radical’s Diary  de bloemenfoto. Waarbij hij schreef dat Hitler zelf de bloemetjes – edelweissjes! – op de foto had geplakt.  Dat was twee jaar nadat David Wilson in het boek Hitler’s Alpine Headquarters (2005) een passage had gewijd aan Rosa Bernile Ninau, met een afdruk van de foto, maar zonder het opschrift en de bloemen.

De verbazing van de Amerikaanse veilingmeester en diens bewering: “Deze door Hitler gesigneerde versie is nooit eerder publiekelijk getoond” is dus óf een brevet van onvermogen óf een duidelijke aanwijzing dat dit veilinghuis de boel belazert.

Nu verkoopt dit veilinghuis regelmatig aan Hitler toegeschreven documenten en voorwerpen, waarvan het gros even authentiek is als de zogenaamde echte stukken hout uit het kruis van Jezus Christus of de haren uit de baard van Mohammed. Vorig jaar nog veilde het een zogenaamd authentieke onderbroek van Hitler voor 6500 dollar. Juist vanwege dit eerdere gezwendel wijst alles op structurele oplichterij door dit veilinghuis.

Dat de geveilde foto een vervalsing is, waarbij de foto echt, maar de bloemen en het handschrift in ieder geval niet van Hitler stammen, is zonneklaar. Dat het handschrift op deze foto zelfs niet lijkt op Hitlers handschrift zal elke handschriftdeskundige bevestigen. Helaas heeft de verzamelde wereldpers, met AFP voorop en het AD als spuit-elf, niet de moeite genomen de uitlatingen van het veilinghuis te checken.

Nu is de handel in vervalste nazi-rommel één ding. Maar in dit geval is het echte nieuws dat de wereldpers via deze vervalsing nazipropaganda verspreidt, waarin het ‘menselijke’ gezicht van Hitler getoond wordt, middels diens vermeende vriendschap met een Joods meisje. Het is koren op de molen van de Holocaustontkenners.

De FBI is door mij gewezen over het frauduleuze handelen van het veilinghuis, maar heeft – zover ons bekend – nog geen werk van de zaak gemaakt.