Media & TV

Sponsors Veronica Inside wachten reactie Johan Derksen af #SorryJohan

30-11-2018 12:25

De sponsors van het programma Voetbal Inside distantiëren zich van meerdere uitspraken van Johan Derksen tegen homoseksuelen en wachten af hoe hij vrijdagavond in de uitzending op de affaire gaat reageren. Afhankelijk van die reactie overwegen zakelijke partners van het programma als Toto, Bavaria en Kruidvat actie te ondernemen.

Lees ook – Martin Bosma: Gesprek minister met Johan Derksen is ongrondwettelijk

Dat blijkt uit een rondgang langs de bedrijven. Derksen en het programma liggen al langere tijd onder vuur omdat zij aan tafel met regelmaat ‘grappen’ maken die door veel mensen homofoob, racistisch en seksistisch gevonden worden. Derksen reageerde in de afgelopen twee uitzendingen op jonge homoseksuele voetbalsupporters die een lans proberen te breken voor minder homofobie in de stadions. Zij schreven hierover een brandbrief naar de KNVB en de eredivisieclubs.

Derksen stelde dat homo’s zich aanstellen, geen karakter hebben en niet tegen een geintje kunnen. Als reactie hierop deelden duizenden lhbt’ers (lesbiennes, homoseksuelen, biseksuelen en transgenders) op internet hun vaak schrijnende coming-out-verhalen. Derksen liet weten vrijdag in de uitzending te reageren op alle kritiek. Minister Ingrid van Engelshoven van Emancipatie zei met Derksen en het team van Voetbal Inside in gesprek te willen over hun homograppen en homofobe opmerkingen.

René van der Gijp: Iedereen die van alles vindt en roept op Twitter: ga gewoon werk zoeken

Zender Veronica distantieerde zich eerder niet van de homograppen van de analisten. De drie zakelijke partners doen dat wel met klem, maar stellen ook dat zij vooralsnog geen actie hebben ondernomen. “We zijn het niet altijd eens met de mening van de mannen, maar dat hoeft ook niet”, stelt een woordvoerder van Toto. “Wij vinden dat iedereen zich veilig moet voelen in de sportwereld, ook lhbt’ers.” Toto laat wel weten ‘met interesse te gaan kijken hoe Derksen vrijdag reageert op de commotie’. Het bedrijf sluit niet uit daarna een ander standpunt in te gaan nemen over de uitlatingen van de analist.

Ook bierbrouwer Bavaria laat desgevraagd weten ‘uiteraard voor tolerantie jegens lhbt’ers te zijn’. “Wat Johan Derksen aan tafel roept, is zijn mening; dat is zijn recht, ook als mensen daardoor gekwetst worden. Dat is het concept van het programma.” Bavaria behoudt zich het recht voor dit standpunt te herzien als Derksen vrijdagavond op de rel heeft gereageerd,

Briefje van Jan Dijkgraaf – Aan de adverteerdersbellers

Ook Kruidvat, dat Voetbal Inside-kleding verkoopt, stelt met klem zich te distantiëren van de grappen over homo’s, vrouwen en donkere Nederlanders die de tafelheren van Voetbal Inside maken. “Wij herkennen ons hier niet in en distantiëren ons ervan. Maar wij zien het vooralsnog niet als onze taak om in te grijpen”, aldus een woordvoerder van het bedrijf.

De drie toenmalige sponsors van Voetbal Inside en zender RTL, die het programma toen uitzond, spraken de drie analisten aan tafel in februari aan op een ‘grap’ rond de Belgische journalist Bo van Spilbeeck, die besloten had voortaan door het leven te gaan als vrouw. René van der Gijp trok toen een jurk aan en zei lachend zich voortaan ‘Renate’ te noemen. Twee van de drie sponsors die toen aan het programma verbonden waren, Heineken en Gillette, zijn inmiddels geen sponsor meer.

ANP