Marketing

Ouders kopen steeds meer kleding voor hun kinderen

06-02-2019 18:59

Als u zelf kinderen heeft weet u wat voor een belangrijk zij innemen in uw leven, en dat het ze bij voorkeur aan niets mag ontbreken. Zeker de millennial generatie, die nu ruimschoots van kinderen is voorzien, geeft meer geld dan ooit uit aan kinderkleding. Waar kinderen vroeger specifieke kledingstukken droegen die eigenlijk alleen voor kinderen waren bedoeld, kleden ouders van nu hun kinderen vaak naar hun eigen evenbeeld. Ook zijn zij bereid steeds meer geld te betalen voor de kleding van hun kinderen. Het kind verdient immers het beste van het beste en we tonen ook graag aan onze omgeving dat het goed met ons gaat en dat onze kinderen goed verzorgd worden.

Waar men eerst zo praktisch mogelijke kleding kocht voor jonge kinderen – die makkelijk wasbaar was en niet snel stuk ging – mag het nu zo gek zijn als u maar kunt bedenken. Felgekleurde pompoentjes op de muts, grafische prints, aparte stofjes of halve dierenkostuums zijn tegenwoordig niets bijzonders. Sommige ouders krijgen bovendien zo veel kleding voor hun kleintjes dat die bijna elke dag wel wat nieuws aankunnen.

Wat ook is toegenomen is de consumptie van luxe kinderkleding. Veel kledingmerken zoals Gucci, Armani of Ralph Lauren hebben bijvoorbeeld een speciale kinderlijn. Veel ouders zijn in tegenstelling tot vroeger bovendien al wat ouder als ze hun eerste kind krijgen waardoor ze ook meer te besteden hebben, zowel in totaal als per kind. Nu veel ouders slechts één of twee kinderen krijgen in plaats van meer dan vijf, is het type aandacht wat we aan onze jongsten geven in veel gevallen drastisch veranderd.

Wat ook veranderd is is dat mensen nu bijvoorbeeld hun babyschoenen of baby slofjes online kopen waardoor de drempel nog weer lager is geworden om meer aankopen te doen. Daarnaast is er een levendige handel in tweedehands kleding, dus velen kopen ook makkelijk veel nieuwe items omdat deze later een tweede leven kunnen krijgen.