Recensie

VW Polo GTI: Een Duitse punker op wielen

04-04-2019 14:19

VW Polo GTI

Die G van GTI staat ook voor ‘Geweldig’. Kan niet anders, want veel nekken bleken van rubber: zo váák werden wij met deze atletische Polo nagestaard, terwijl hij toch vrij understated kracht en snelheid uitstraalt. Hoewel? De GTI-letters op de kont hebben een kleurstelling in Infernorood en deze aanduidingen vinden wij ook terug op de dorpels, het stuur (in drie spaken uitgevoerd) en op de grille, die verder ook nog rode accenten kent. En ja, dan kan je er eveneens nog 18-inch lichtmetaal bij bestellen. Swanky! Hoezo truttenschudder en boodschappenautootje? Deze Volkswagen Polo is als een afgetrainde Daniel Craig de sportschool uitgewandeld: zeker niet al te opgepompt, maar geprononceerd genoeg om te killen. Welnu, dat doet de Polo GTI.

De vier zuigers van de turbomotor leveren dik 200 paardenkrachten, die heel assertief gedoseerd kunnen worden. In bijvoorbeeld 6.7 seconden zit je al op 100 km/u. Da’s nog eens lekker invoegen tussen al dat leasetuig. En je hebt het niet van ons, maar hij kan (wij zeggen niet: mág) op onze dreven 237 km/u. Daarnaast laat je geregeld de ‘U rijdt te snel’-bordjes bij klaverbladbochtjes oplichten. Als je als automobilist een voorkeur hebt voor sportiviteit en als jij je niet al te pontificaal wil onderscheiden: dan is deze GTI jouw ding. Een brulaap is het echter niet, aan boord blijft het relatief sereen, tenminste als je de sportstand met rust laat. De USP van deze Polo GTI?

Hij is cool voor heren, maar óók dames. De auto maakt dames charmant zelfstandig (ze rijdt tenminste niet in het kleinste gebakje leverbaar) en knabbelt bij gozerds niets van hun masculiniteit af.  Sterker nog: de man in een Polo (meer auto is zonde) is beheerst en weet zijn leven handig in te richten. Less is hier duidelijk more. Binnenin zijn de klokjes geheel digitaal uitgevoerd, maar allesbehalve modern is de ruitjesbekleding, die vrij vintage aandoet. Met opzet, overigens, want zo zagen de zetels in de moeder-Golf GTI er ook uit. Mocht je daar niet van houden – en daar kunnen wij ons iets bij voorstellen – die opa-bekleding, dan kan je ook voor een zwarte afwerking kiezen.

Moederbedrijf Volkswagen staat aan de vooravond van een heuse energie-transitie. Van diesel moeten ze nu – puur uit lijfsbehoud – over naar elektrisch. Dus valt het alleen maar te prijzen dat ze dit oerinstinct-model nog lanceren. Want waar een E-mobility zo klinisch is als de wachtkamer bij de tandarts, daar speelt deze Polo GTI in op alle zintuigen. Neem de reeds aangestipte sportstand. Als je die activeert krijg je bijvoorbeeld bij het terugschakelen automatisch een roffel en plof aan tussengas. Heerlijk en verslavend. En wat dat met het verbruik doet, daar moet je maar een EMDR-sessie op jezelf bij loslaten. In een wereld van klimaatdrammers en elektrische steriliteit is deze Polo GTI een tegendraadse punker, met vette hanenkam. Ach, omdat ie ook Duitser is: deze auto is Die Toten Hosen on Wheels.

Vanaf 30.080 euro.