Marketing

U zond in: ‘TPO heeft banners en popups, daar moet ik van huilen’

22-04-2019 14:21

“Jullie hebben banners. En popups, en cookies en hinderlijke advertenties enzo. Dat is kut en daar moet ik van huilen. Jullie zijn stom! TPO = spammy. BOEH TPO!

Groetjes,

Een willekeurige gebruiker.”

Beste willekeurige gebruiker,

Een spammy website betekent ook: een geld verdienende website. Hoe meer spammy, hoe meer geld er binnenkomt. Dat heet met een moeilijk woord ‘commercieel’. In Nederland hebben mensen daar vaak moeite mee omdat ze zijn opgegroeid met een overheid die door veel subsidies alles ‘gratis’ weggeeft, maar in vrijwel alle landen buiten Nederland is zelf je geld verdienen de normaalste zaak van de wereld. Sterker nog, vergeleken bij de gemiddelde angelsaksische commerciële website is TPO nog geeneens spammy te noemen, eerder kaal en commercieel onbenut, dus het valt nog mee.

Hoe dan ook, onze cookies, popups, layovers, banners, we houden van ze. Ze brengen geld in het laatje. Af en toe is er dan een bezoeker die nog nooit van commerciële websites heeft gehoord en waarschijnlijk denkt dat alles online gratis te verkrijgen is, en bovendien een pop-up met cookie al kut vindt, tsja, die verlaat dan als huilende ontevreden klant het pand. Maarja, die ene unieke bezoeker op een miljoen per maand, het is een offer dat we graag maken voor onze inkomsten.

Maar toch: voor slechts 40 euro per jaar kunt u geheel vrij van spam gebruik maken van onze website. Cookie-popup vrij. Wel 40 euro per jaar (vanafprijs, inc. btw): ABONNEER DUS NU!

Kijk, voor het maken van TPO is geld nodig, ook wij moeten eten. Gratis bestaat niet, of het moet gesubsidieerd zijn, maar dan krijg je middelmaat, zie de NPO. Dus de TPO-bezoeker moet ofwel betalen, ofwel banners en popups accepteren, en cookies en al dat soort dingen.

Het is definitief één van die twee. Meer smaken zijn er niet. (Gelukkig is het dan ook weer niet verplicht om TPO te bezoeken.)

Groeten,

Marc van Molenbeek,

Redactiepaashaas.

P.S.

Gratis tip: als je vaak moet huilen vanwege commerciële initiatieven is het inrichten van een safe space met kleurboeken en eventueel een labradorpuppie een goed idee. UvA-studenten/millennials hebben daar inmiddels goede ervaringen mee.

TPO+
TPO+