Recensie: boek Music Trails USA beschrijft historie Amerikaanse popmuziek alsof je er zelf bij bent

19-07-2019 22:00

Wie Amerika bezoekt gaat meestal naar New York of per gehuurde auto op rondreis. Marc Stakenburg (radiopresentator KRO) komt echter op plekken die de meeste toeristen links laten liggen. Al tientallen jaren. Steden waar muziekgeschiedenis werd geschreven. Hij organiseert zelfs muziekreizen voor kleine gezelschappen. Van de locaties die hij bezoekt en waar hij over schrijft is nog best veel te zien, maar vraag in sommige gevallen niet hoe. Opvallend vaak is sprake van verval, van afbraak of slecht onderhoud. “Is Clarksdale al een stadje van niks, meer een dorp eigenlijk, het centrum stelt zo mogelijk nog minder voor”.

Volgens Stakenburg handelt het om een “arm dorp met een rijk muziekverleden”. Clarksdale is de geboorteplaats van Muddy Waters en John Lee Hooker. Bakermat van de Delta Blues. De schrijver neemt vervolgens een kijkje in de kelderruimte onder het Riverside Hotel. Hier schreef in 1951 de toen 19-jarige Ike Turner Rocket 88, misschien wel het allereerste rock-‘n-roll nummer. Of hij betreedt kamer 2 van het hotel waar blueszangeres Bessie Smith stierf aan de gevolgen van een auto-ongeluk.

Stakenburg gaat waar hij ook komt op onderzoek uit, schetst met oog voor detail de couleur locale, spreekt bewoners en komt met leuke anekdotes en wetenswaardigheden. Nooit gaat hij uit van voorkennis bij de lezer. Het levert journalistieke, goed geschreven en gedocumenteerde verhalen op. Waar nodig brengt hij humor en relativering aan. Hilarisch is de bezichtiging van het Jerry Lee Lewis museum in Ferriday, Louisiana. Nou ja, museum. “Er komt een wat verwilderde, oudere vrouw op ons aflopen als ik aanbel bij het huis waar rock-‘n-roll icoon Jerry Lee Lewis opgroeide. Het blijkt een zus van Jerry Lee te zijn, Frankie Jean, die in een caravan achter het gebouwtje woont met zo te horen een heleboel honden.”

In aparte hoofdstukken besteedt hij aandacht aan onder meer Bob Dylan, Bruce Springsteen en Gram Parsons. De verhalen zijn weliswaar eerder verteld maar dit boek is niet bedoeld voor de fans die alles al weten. Dus nog maar een keer het natuurlijk spectaculaire relaas over de ‘crematie’ van Gram Parsons in de Joshua Tree woestijn. Aanleiding is Stakenburgs bezoek aan het motel waar de invloedrijke countryzanger een overdosis nam. Het motel bestaat nog steeds. Je kunt er de Gram Parsons Room boeken, voor 137 dollar per nacht volgens de website.

Jammer genoeg gaat de radiomaker voorbij aan de belangrijkste muziekstroming van de laatste veertig jaar. Geen woord over hiphop, terwijl er toch best belangrijke steden en streken moeten zijn waar het allemaal begon met de rapmuziek. Dit boekwerk is niet zozeer de muzikale reisgids zoals de subtitel beweert, maar in de eerste plaats een rockgids met sterke nadruk op het verleden. Dat laatste maakt niet zoveel uit. Dankzij de open en onbevangen aanpak geeft Stakenburg de lezer het gevoel over diens schouder mee te kijken. Het verleden wordt zo een flinke dosis nieuw leven ingeblazen. Handig dat hij telkens relevante adressen en (muzikale) tips erbij schrijft. De mooie vormgeving en de afwisseling van archiefmateriaal met zelfgemaakte foto’s zijn een passende aanvulling op deze hardcover verhalenbundel van ruim 300 pagina’s.

Music Trails USA Een Muzikale Reisgids – Marc Stakenburg (uitgeverij JEA 2019)