Het gaat goed met de diversiteit in de westerse wereld. Een neger werd genomineerd voor de Nobelprijs Natuurkunde. Hij heeft namelijk in het heelal een wit gat ontdekt.
Dit is een foute grap. Moest een politicus zo’n grap maken dan kan hij zijn verdere carrière vergeten. Zegt een hoogleraar dit in een collegezaal dan wordt hem verder werken aan de universiteit onmogelijk gemaakt. Nog niet zolang geleden kon je dergelijke grappen wel maken. Iedereen werkte daarna gewoon verder om de samenleving welvarender en rechtvaardiger te maken, zodat we talloze zwarten en andere gepigmenteerden konden verwelkomen. Ik ben er zeker van dat als ik de bovenstaande grap zou vertellen in de universiteit Lovanium in Kinshasa de studenten het geweldig zouden vinden. In zwart Afrika hebben de zwarten een sterk gevoel voor humor en dat is het beste middel om een fijne relatie op te bouwen.
Het ostracisme dat volgt op foute grappen is een symptoom van een algemene neiging om de vrijheid van denken en van meningsuiting drastisch te beperken. Hierdoor wordt de vrijheid van de individuen in het algemeen onderdrukt. Het ontgaat velen dat de creativiteit en de inventiviteit van de mens evenzeer onderdrukt wordt. In Engeland heeft men het in dit verband over een ‘cultural climate change‘. Het geestelijk klimaat is zo verzuurd door al het diversiteits- en gendergedram dat onze cultuur aan de rand van de afgrond staat.
Dit verschil met vroeger kan volgens mij verklaard worden door wrok en jaloersheid. Zelfs de pausen, nota bene de vertegenwoordigers van God op aarde, zijn allemaal blanke mannen geweest. Dat blanke mannen welvarender zijn dan anderen is voor velen onverdraaglijk.
Wrok en jaloezie bij diegenen die hun talenten en energie niet besteden om een bijdrage te leveren aan de algemene welvaart en het welzijn van hun medemensen zijn er oorzaak van dat deze lieden hun lege tijd vullen met het opwekken van haatgevoelens. Zij willen niets liever dan verdeeldheid zaaien in plaats van zelf het goede te doen. Kick Out Zwarte Piet is daar een goed voorbeeld van. Zwarte Piet is een mooie traditie, een geliefde figurant bij een echt kinderfeest, die nooit iets te maken had met racisme. Wie een ouderwets sinterklaasfeest met pikzwarte pieten en een blanke sint wil meemaken kan naar Curaçao gaan want de zwarten daar vinden dat reuze fijn. Black Life Matters is een ander voorbeeld. Die beweging gaat helaas gepaard met zoveel geweld en vernieling dat racisme pas echt wordt aangewakkerd.
Het wordt daarom de hoogste tijd dat paal en perk wordt gesteld aan de heksenjacht tegen blanken. Dat het vooral blanken zijn die hieraan meedoen is schrijnend (een cynicus zou hierin het zoveelste bewijs zien van de blanke superioriteit, maar daar houd ik mij verre van). Hun oververtegenwoordiging is misschien te wijten aan het buitengewoon onderwijs. Daar worden zwakzinnigen, dankzij bijzondere leermiddelen, mondig gemaakt zodat ze makkelijk als useful idiots gerecruteerd kunnen worden. Dat is uiteraard geen argument tegen het buitengewoon onderwijs dat voor de meeste kinderen in een zwakkere positie betere kansen biedt. Voorzichtigheid is echter geboden om te voorkomen dat ze infiltreren in de politiek.
Op welke manier kan het gezond verstand weer zegevieren in onze cultuur? Dit is van levensbelang in deze tijd van de coronapandemie, van de massa-immigratie van miljoenen gelukzoekers zonder enige opleiding en straks als de klimaatverandering tot nog meer extreem ondraaglijke toestanden in de wereld zal leiden. Het antwoord op die vraag ligt uiteraard in de moraal. We moeten durven erkennen dat de ethiek van het christendom en van het daaruit afgeleide seculiere humanisme onovertroffen is in de wereldgeschiedenis.
West-Europa en de VS hebben bewezen in staat te zijn tot de hoogste wetenschappelijke, culturele en sociale prestaties. Dit heeft niets te maken met racisme of met superioriteitsgevoel, want de talenten en de intelligentie zijn over alle rassen en etnische groepen gelijk verdeeld (na vijftig jaar onderzoek over de ontwikkeling van kinderen kan ik dat met stelligheid beweren). Als er verschillen zijn, dan is dit een gevolg van het ontbreken van de juiste ethiek en het gebrek aan kansen. Grosso modo zou gezegd kunnen worden dat in Azië, met het boeddhisme en confucianisme, de ethiek niet gericht is op de sociale omgang, maar eerder op de zelfverwerkelijking (mindfulness en andere gekkigheden zijn daarom aanlokkelijk voor mensen met een zwak ego). Vreemd genoeg is het hoogste doel van die zelfverwerkelijking het opgaan in het niets. Een passieve levenshouding is daar het gevolg van. Wat betreft de islam is voldoende duidelijk dat geloof in de absolute waarheid en het eigen gelijk vooruitgang belemmert. De vrouwen zijn er het voornaamste slachtoffer van.
In het Westen wordt, dank zij het christendom, de ethiek gezien als een openbaring door een transcendente macht, die op de mens een appel doet tot het opnemen van verantwoordelijkheid. Het hoogste doel is actief meewerken aan de vervolmaking van de schepping. Niet een terugkeer naar het niets is het hoogste doel, maar het bereiken van een betere wereld. Dit verschil met het Oosten is er oorzaak van dat in de westerse beschaving het individu hoger wordt ingeschat en meer van hem wordt verwacht. Individualisme wordt door sommigen verward met egoïsme, terwijl de ware betekenis ligt in de individuele verantwoordelijkheid van elk van ons.
Mijn stelling is dat Europa bewust moet zijn van haar kracht, om een na te volgen voorbeeld te zijn voor andere volkeren. Om de gevolgen van de klimaatverandering, van pandemieën en van de onrechtvaardige verdeling van de welvaart effectief te bestrijden, bieden de westerse ethiek en onze democratie het beste wapen. De wereldgemeenschap heeft nood aan ons voorbeeld. Hiertoe zijn in eerste instantie rolmodellen noodzakelijk. Hiermee bedoel ik leiders en influencers die zeggen waar het op staat. Foute grappen maken kan hierbij helpen. Deze burgers hebben het gezag om onze ethiek aan de mensheid over te dragen en om onze normen en waarden met kracht te verdedigen. De meest voor de hand liggende maatregelen zijn het opbouwen van een machtig geallieerd leger en het stimuleren van de massale terugkeer van de immigranten naar de landen van herkomst om daar, met onze steun, de levensomstandigheden van de bevolking te verbeteren. Slechts op basis van onze ethiek zullen immigranten zich bewust worden van hun individuele verantwoordelijkheid voor het land waar ze thuis horen.
Opdat de politiek haar gezond verstand zou terugvinden, kunnen we misschien het best van nu af aan zoveel mogelijk ‘foute’ grappen maken. Met grappen kunnen we moeilijk te verwerken boodschappen goed overbrengen. In plaats van een cartoonwedstrijd kan Wilders in de Tweede Kamer een Feest van de Foute Grappen organiseren. Dit soort grappen zal de relaties tussen etnische groepen en rassen beslist ten goede komen. Humor heelt.
Wie met een grap begint moet, om de lezers niet teleur te stellen, met een grap eindigen. Dit keer over de katholieken. Tijdens de pauze van een nogal zwaarmoedige opera, stond wijlen kardinaal Simonis in de urinoir toevallig naast de toenmalige minister-president van Agt. De laatste zei tot Simonis: ‘Dat is een zwaar stuk’, waarop de kardinaal bitsig antwoordde: ‘Kijk voor je, viezerik’.