Binnenland

Heel Holland boos op NS vanwege wegbezuinigen ticketservicebalies

15-01-2021 13:52

Screenshot van een treinstation

Het plan van de Nederlandse Spoorwegen om het aantal ticketservicebalies te verminderen stuit op veel verzet in het land. De NS wil graag 21 van zulke balies sluiten omdat de fysieke ticketverkoop afneemt.

“Gemiddeld genomen is er voor de helft van de tijd aan de balie geen reiziger die we kunnen helpen. Bij sommige balies verkopen we slechts één abonnement per tien dagen.”

Aldus NS-woordvoerder Oscar van Elferen. Tegelijk vrezen veel reizigers en ook NS-personeelsleden voor de verloedering van de stations. Deze angst is niet geheel ten onrechte, zo blijkt uit een reportage van de Gelderlander. Op Nijmegen Centraal gebeurt namelijk zo’n beetje alles wat God verboden heeft: vechtpartijen, drugsgebruik en wappies die weigeren een mondmasker te dragen.

In Nijmegen schrikken ze dan ook niet meer van een zinsnede in de krant als: “In de trein trok iemand op station Nijmegen aan de noodrem om daarna drugs te proberen te verkopen. De overlastgevers zijn aangehouden door NS-toezichthouders en overgebracht naar het politiebureau.”

In Hengelo reageert men ook met verbijstering en ingehouden woede op de plannen. Niet in de laatste plaats omdat niemand bij de NS de gemeente had geïnformeerd over de bezuinigingsronde. Wethouder Gerard Gerrits kan zelfs maar amper geloven dat hij het nieuws via de krant moest lezen. Volgens hem ligt het station van Hengelo veel centraler dan de NS denkt:

“Hengelo is een belangrijk station en wordt alleen maar belangrijker. Gezien de vele internationale verbindingen die er vanuit Hengelo zijn mag je wel spreken over Station Centraal Twente.”

Ook in de gemeenten Zwolle en Deventer is men bang dat het treinstation een verzamelplaats wordt van overlastplegers. De NS-medewerkers in de Overijsselse steden vinden dat ook en willen dat er harder wordt gelobbyd voor het eigen loket. In een brandbrief aan de gemeente Deventer staat onder meer te lezen:

“Wij krijgen steeds meer te maken met verwarde personen en toenemende agressie. Dan is het van belang dat reizigers altijd iemand van NS zien bij het betreden van het station en perron. Wij weten met onze jarenlange ervaring en expertise hoe wij met moeilijke vragen en situaties om moeten gaan.”

In Roosendaal hebben ze de moed inmiddels al opgegeven. Het college daar accepteert, net als de NS, dat een servicebalie een relikwie is uit het verleden dat geen aanmoediging verdient. Gelukkig is het in de treinen zelf nog wél veilig.