Juliaan van Acker – De seksuele frustraties van coronawappies en klimaatontkenners 

12-04-2021 11:24

Demonstratie in Amsterdam.

Een van de belangrijkste ontdekkingen van de vorige eeuw is het bestaan van het onbewuste. Wat we van onszelf weten is slechts een deel van de waarheid. Er werken in ons onbewuste krachten die onze gedachten en ons gedrag buiten ons weten sterk bepalen. Om die reden zijn onze vrijheid en onze onafhankelijkheid grotendeels een illusie.

De meeste mensen verdringen het onbewuste en projecteren de onbewuste krachten op anderen. Anderen krijgen de schuld. Zelfkennis is heel moeilijk te verwerven. Psychische gezondheid hangt af van een goede integratie binnen het ego van onbewuste krachten, zoals de biologisch bepaalde driften. Slorpt het onbewuste het ego helemaal op, dan is een psychische catastrofe dichtbij.

Wat zijn die onbewuste krachten? Deels zijn ze biologisch bepaald, zoals de eerder genoemde driften. Deels worden ze verworven in de loop van de ontwikkeling, bijvoorbeeld door naar het onbewuste verdrongen identificatie met de moeder of de vader. Als de driften te sterk worden verdrongen, kunnen ze in alle hevigheid opduiken in tijden van crisis. Dan is de mens in staat tot onvoorstelbare beestachtigheden. Het dierlijke in de mens komt dan naar boven.

Ook de projecties kunnen ons parten spelen. De vrouw kan de dochter zijn van de vader die altijd gelijk heeft. De man is de zoon van de moeder die hem verleidt. Als deze projecties de relatie tussen man en vrouw bepalen, ontstaat animositeit. De argumentatie van de  vrouw die altijd gelijk wil hebben, kan alleen door mishandeling of verkrachting worden doorbroken. De man die zijn moederbeeld onbewust projecteert op de vrouw, leeft in een illusie die geen vrouw kan waarmaken.

De eenzijdigheid en beperktheid van ons bewustzijn maken ons tot slachtoffer van onbewuste krachten. Dit is zoals gezegd, vooral het geval in tijden van spanningen en crises. Het ligt voor de hand de reacties op de coronapandemie en op de continue onheilsberichten over de klimaatverandering te interpreteren in het licht van het onbewuste in de mens. Verdrongen seksuele driften, verdrongen angst voor de dood of het onbewust verlangen naar basisveiligheid zijn oorzaken van ontkenning. Seksuele frustraties verklaren voor een deel de denkbeelden van coronawappies en klimaatontkenners, alsook hun angst voor de dreigingen. Logica brengt geen soelaas. Voor de hand liggende feiten worden verdrongen. Het zijn gevoelens die opduiken vanuit het onbewuste die de ontkenners beheersen. Zij zijn niet voor rede vatbaar.

Hoe kan de balans tussen het ego en het onbewuste worden hersteld? Het antwoord hierop zal bepalen of we tijdens de pandemie en de komende jaren al of niet het slachtoffer zullen zijn van de demonen in ons. Het grote probleem is dat rationaliteit geen antwoord biedt. Het gaat om irrationele krachten die de mensen volledig kunnen beheersen. Het gaat erom de mensen op hun gevoelens aan te spreken.

In de eerste plaats moet er voldoende ruimte zijn voor het driftleven. De ouderen onder ons hebben de mooiste herinneringen aan de tijd van de seksuele revolutie of de hippie-tijd. Het was een verlossing van de door de religie opgelegde verdringing van het onbewuste driftleven. Het was een tijd van grote solidariteit en vertrouwen in de toekomst. Nu beleven we een nieuwe periode van preutsheid. Het seksleven van veel volwassenen stelt nog weinig voor. Er heerst een ongemakkelijke sfeer over wat wel en niet mag. De driften zoeken daarom een andere uitweg en dat kan leiden tot gestoord gedrag in de relaties tussen de seksen of tot een verwrongen zelfbeeld. Mannen zijn geen mannen meer en vrouwen geen vrouwen.

Een deel van de bevolking wordt beheerst door een religie die alles wat naar seks ruikt verdringt. Vrouwen zijn er de voornaamste slachtoffers van en mannen moeten hun frustraties op alle mogelijke manieren uiten, al te vaak in agressie en sisgedrag. Dit is een tijdbom die bij oplopende spanningen van kwaad tot erger leidt. Ik weet hier geen oplossing voor, maar de meerderheid van de bevolking kan hier rolmodel zijn. Verplichte seksuele voorlichting op alle scholen, maximale straffen voor onderdrukking en mishandeling van vrouwen, voor genitale verminking en eremoorden. Er zou een systeem moeten komen waarin alle thuis opgesloten vrouwen eenmaal per maand verplicht niet-begeleid komen naar het buurthuis. Daar krijgen ze psychosociale hulp en wordt geëmancipeerd gedrag gestimuleerd. Het verbieden van de hoofddoek en van niet-westerse kledij zou voor die vrouwen een zegen zijn (ze zouden minder opvallen en dan vrijwel automatisch door de rest van de bevolking als gelijkwaardig worden behandeld). Dit zijn betuttelende voorstellen, maar vrouwen die al eeuwen als minderwaardige wezens behandeld worden, kunnen slechts door doortastende leiding van buiten hun traditionele omgeving worden geholpen.

In de tweede plaats moet in het beleid prioriteit worden gegeven aan het behoud van basisveiligheid. Maatregelen om de koopkracht te behouden zijn er een goed voorbeeld van. Gezien de economische gevolgen van de pandemie zal een basisinkomen wellicht noodzakelijk zijn. Verder zullen spanningen tussen bevolkingsgroepen beheersbaar moeten blijven. Een versterkte politiemacht en een uitbreiding van het leger zijn hier voor de hand liggende maatregelen. Elk dorp en elke wijk krijgen opnieuw een eigen politiekantoor. Een verplichte militaire dienstplicht voor jongens en meisjes kan de maatschappelijke integratie verbeteren. Bovendien kunnen ze worden ingezet bij politietaken en bij de douane, zodat criminelen en drugssmokkelaars nog beter opgespoord kunnen worden.

Volgens de Zwitserse psychiater Carl Gustav Jung is het kwaad een gevolg van verkeerde beslissingen van de wil, van blindheid ten gevolge van kwade verlangens. Het kwaad werd volgens Jung niet gecreëerd door God, maar de mens is er de auteur van. De mens is echter evenzeer de schepper van het goede. Wie doet het goede? Niet diegene die altijd de anderen de schuld geeft, maar de mens die de schuld van anderen op zich neemt en naar herstel zoekt. Dit laatste is een bij uitstek christelijke gedachte. Jung noemt daarom het Christussymbool de belangrijkste kracht tegen de Antichrist, die de vertegenwoordiger is van het kwaad. Misschien is de ethiek die de Europese beschaving fundeert de beste garantie om in de 21ste eeuw beestachtigheden te voorkomen. Helaas wordt onze beschaving ondermijnd door globalisering, multiculturalisme en de massa-immigratie. Diegenen die hiervoor de verantwoordelijkheid dragen zijn vertegenwoordigers van de Antichrist. We moeten er alles aan doen om deze drie bewegingen tegen te gaan, anders komt een door de mensen veroorzaakte Apocalyps in zicht.