Binnenland

Opzet Noord-Zuidlijn maakt ‘efficiënt bedrijf onmogelijk’

30-09-2021 23:55

Pretpark Amsterdam

Het metronet van Amsterdam heeft opnieuw last van problemen. De invoering van een nieuw beveiligingssysteem verloopt uiterst moeizaam doordat het oude metronet niet bij een dergelijk systeem past. Maar ook de nieuwe Noord-Zuidlijn is nog altijd niet zonder problemen, omdat een deel als enkel spoor is uitgevoerd is volgens een deskundige een echt goede dienstregeling onmogelijk.

De problemen met het oude netwerk betreffen de invoering van CBTC, het Communication Based Train Control-systeem. Dat past perfect bij een ‘echt’ metronetwerk, maar niet bij de Amsterdamse lijnen die meer op een traditioneel treinnetwerk lijken.

Dat er in Amsterdam gebruik wordt gemaakt van veel typen rijtuigen op 1 lijn, met ook nog verschillende lengtes, is ook niet optimaal.

Ondertussen wordt de situatie steeds erger, zeker als straks niet meer kan worden teruggevallen op het oude systeem. “Als je niet uitkijkt, rijdt er straks geen metro meer,” waarschuwt D66-raadslid Jan-Bert Vroege in Parool.

Dan lijkt de nieuwe Noord-Zuidlijn ineens een baken van licht en vernieuwing, maar dat is dan ook weer niet zo. Deze lijn past weliswaar bij nieuwe systemen, maar het netwerk zelf is te sober uitgevoerd. Zo is een deel van de lijn enkelspoor.

“Zo kun je een flexibel en efficiënt bedrijf niet runnen en sta je machteloos bij vertragingen en storingen”, zegt de Oostenrijkse metro-expert Karl Bergner tegenover het Parool.