Media

Hans Schnitzler: ‘Commerciële datahandel is in wezen een vorm van mensenhandel’

20-10-2021 19:19

David van Overbeek in gesprek met filosoof en auteur Hans Schnitzler over zijn boek Wij nihilisten.

 


 

Digitale media en technologieën hebben onze wereld in korte tijd drastisch veranderd, en zeker niet alleen ten goede. Toch lukt het maar moeilijk om een maatschappelijk debat op gang te krijgen over de alomtegenwoordige communicatietechnologieën. Om beter grip te krijgen op de wijze waarop de nieuwe media ons volledig in de ban brachten, schreef Hans Schnitzler zijn boek ‘Wij nihilisten.’ In gesprek met David van Overbeek reflecteerde Schnitzler op de dubbele behoefte aan privacy en verbondenheid, over de Silicon Valley-mentaliteit, en over het overwinnen van ‘Zoom fatigue’: “Wij staan van nature huiverig tegenover onze aanraakbaarheid.”

0:00 intro

0:15 Hoe is dit boek te plaatsen in jouw oeuvre?

2:38 Waarom is het zo belangrijk om de ‘kathedraal’ van Silicon Valley te onderzoeken?

4:22 Hoe beïnvloedt de engineer onze blik op technologie?

6:59 Wat is nihilisme, en hoe verhoudt het zich tot de positie van de ‘nerd?’

10:11 Hoe verhoudt het consumentisme zich tot het nihilisme?

18:08 Maakt de Silicon Valley mentaliteit ons libertarischer?

21:52 Hoe kan het dat we zo moeilijk grip krijgen op de normatieve kanten van technologie?

25:00 Waarom staat dit punt zo weinig op de politieke agenda?

29:43 Wat staat er op het spel voor de democratie?

32:08 Is het nog mogelijk om het nihilisme tegen te gaan?

40:34 Heeft de overheid te weinig grip op de tech-giganten?

44:27 Ben jij voor meer of juist minder anonimiteit op het internet?

48:26 Moeten we nog radicaler worden met ons denken over uitlegbaarheid?