Deze week is de online première van een film waarin opiniemaker Sid Lukkassen figureert. De Balie besteedt er zelfs een avond aan. Plat gezegd komt de film erop neer dat Sid reageerde op een oproep van het linkse meisje Jini die met een rechtse man wilde neuken om zo verbinding tot stand te brengen. Ik heb de film niet gezien, maar de reacties laten zien dat Sid wordt vernederd en smeekt de beelden niet te gebruiken. Volgens de makers is het kunst. In NRC lezen we dat de maker vindt dat je ‘dingen mag offeren voor het kunstwerk, ook Sid Lukkassen’. Een duidelijk moreel oordeel vellen? Dat vond NRC te lastig.
Een reality check dan maar: Sid was acht jaar raadslid voor de VVD en was zeker geen boegbeeld van bijvoorbeeld Forum voor Democratie. Inhoudelijk kun je hem invloedrijk noemen onder zijn eigen fanbase en wat rechtse partijen, maar dat was bijna altijd op de achtergrond. Zijn beroemdheid komt vooral van een foto met Zihni Özdil en wellicht nog één uitzending van Buitenhof. Sid is voor het grote publiek niet belangrijk en hoeft dus sowieso niet met de grond gelijk te worden gemaakt. Hij is volstrekt machteloos in zowel publicitaire als politieke zin.
Het is nog erger. Ik heb het even bij Sid nagevraagd. Hij heeft zich nadrukkelijk teruggetrokken uit dit project en heeft geen toestemming gegeven voor het gebruik van de beelden. Hij overwoog mee te doen aan dit project en wilde een authentieke ontmoeting, maar er bleek een heel team klaar te staan. Sid was in de veronderstelling dat Jini een zelfstandig kunstproject was gestart en had oprechte interesse in de thematiek. Het idee was eerst een gesprek te voeren over haar beweegredenen en dan te kijken hoe ver ze daarin zouden gaan. Dat liep dus anders.
De makers wilden meteen beelden schieten. Sid gaf toe aan de druk. Daar had hij al snel spijt van. Een maker zei hem tijdens de opnames dat Jini helemaal geen linkse vrouw is. Je zou kunnen zeggen dat hij erin geluisd is. De makers hebben de film toch doorgezet zonder hem er verder in te kennen. Sid vindt het bizar dat de makers de film publiceren zonder zijn instemming. Inmiddels heeft hij ernstige angst- en stressklachten en is niet in staat een discussie over de film aan te gaan. Een vriend van hem bevestigt dat. Het lukt de makers al met al heel aardig om Sid ‘te offeren’.
Stel dat Thierry Baudet in deze film zou zitten. Zouden de makers dan ook een avondje in De Balie over hun ‘kunstproject’ mogen keuvelen? Hadden ze dan ook een reclame-achtig NRC-artikel gekregen of een Parool-stukje zonder moreel oordeel? Natuurlijk niet: dan had Baudet iedereen helemaal kapot geprocedeerd. Daarom is dit een film met iemand die geen mediamacht of advocatenleger heeft, maar sociaal onhandig is, ergens in de marge bij Forum rondliep, nooit een echte bedreiging was voor wie dan ook en sowieso geen vlieg kwaad doet. Sid was en is voor velen een onbegrijpelijke schrijver. Een onbekende bovendien.
Het was ontzettend stom van Sid om mee te werken aan deze opnames. Nu kan iedereen hem uitlachen, wellicht tot aan de grootte van zijn geslachtsdeel aan toe. Vraagt u zich even af of iemand dit had geaccepteerd als Sid een vrouw was geweest. Dan hadden we alle termen op het terrein van wraakporno tot seksuele intimidatie en mishandeling uit de kast getrokken. Als u naar deze film kijkt, erom lacht, er een goed gevoel over heeft of anderen aanzet ernaar te kijken, bent u geen haar beter dan de makers of de politieke stroming die Sid representeert.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.