Opinie

Open Brief DENK-leden: ‘DENK buigt voor anti-islam partijen’

30-03-2022 13:00

Farid Azarkan, DENK.

Afgelopen week werd bekend dat DENK Rotterdam groen licht geeft voor een samenwerking met Leefbaar Rotterdam. In Den Haag wordt gewerkt aan een coalitie met onder andere DENK en Groep de Mos.

Wie zijn Leefbaar Rotterdam en Groep de Mos en waar staan zij voor? Een greep uit hun standpunten en voorstellen:

Leefbaar Rotterdam

– In 2017 vraagt Leefbaar boegbeeld Tanya Hoogwerf om de Islamitische universiteit in Rotterdam te sluiten.

– In hetzelfde jaar wil Leefbaar dat de Turkse consul in Rotterdam het land uit wordt gezet. Turkse Nederlanders worden weggezet als ’’de vijfde colonne’’.

– In haar verkiezingsprogramma pleit Leefbaar o.a. voor het afluisteren van moskeeën en sluiting van Moskee-internaten.

– Tanya Hoogwerf pleit in 2019 voor een ‘Marokkanenaanpak’ waarbij Marokkanen etnisch geprofileerd mogen worden door opsporingsdiensten.

– Raadslid Ehsan Jami noemde de profeet Mohammed een ’’crimineel’’ en ’’verschrikkelijke man’’.

Groep de Mos

– Tegen de komst van een Islamitische school in Den Haag voert Richard de Mos samen met de PVV in 2015 actie.

– Groep de Mos wethouder Geurnaoui frustreert in 2019 doelbewust een onderzoek naar Islamitische begraafplaatsen.- In 2020 pleit Groep de Mos openlijk voor de sluiting van moskeeën as-Soennah en Quba.

– In hetzelfde jaar steunt Groep de Mos een PVV-motie die oproept tot een allochtonenstop in Den Haag.

Geen respect

Het moge duidelijk zijn: Leefbaar Rotterdam en Groep de Mos hebben geen enkele respect voor de waardigheid van DENK-stemmers. Hoe opportunistisch is het om samen te werken met deze partijen, terwijl DENK in Amsterdam pleit voor een cordon sanitaire (buitensluiten) van partijen als FVD en JA21 in de gemeenteraad? Is DENK bereid om de jarenlange en stelselmatige discriminatie, beledigingen, vernederingen van haar achterban te accepteren om een plek op het pluche te krijgen? Is DENK bereid om alles te slikken voor een wethouderspost?

Tijdens Rutte 1 wilde het CDA een samenwerking aangaan met de PVV om in de regering plaats te nemen. Vanuit de achterban van het CDA was hier veel verzet tegen. Dat Wilders totaal geen respect had voor fundamentele grondrechten zoals godsdienstvrijheid was voor de CDA-leden moeilijk te verteren. Desondanks haalde Verhagen alles uit de kast om CDA leden te overtuigen dat de PVV zeker een kans moet krijgen. De PVV bleek al gauw geen betrouwbare partner en bij de eerstvolgende verkiezingen kreeg het CDA rake klappen. Verhagen werd na de puinhoop die hij in zijn partij achterliet topbestuurder.

Grootste verkiezingsnederlaag in de Nederlandse geschiedenis

In 2012 herhaalde de geschiedenis zich met de deal tussen Diederik Samsom van de PvdA en Mark Rutte van de VVD (kabinet Rutte 2). Vooral binnen de achterban van PvdA was men fel tegen deze samenwerking. In hoeverre was Samsom bereid concessies te doen voor een kabinet met Rutte? Rutte die bekend stond om zijn privatiseringsdrang, droomde van een samenleving waarin de verzorgingsstaat steeds verder werd afgebroken. Samsom heeft zijn achterban overtuigd, met charmeoffensieven, lobbywerk en marketingcampagnes. Uiteindelijk heeft Samsom zijn idealistische ziel verkocht voor deelname aan Rutte 2. Het gevolg was dat de PvdA in 2017 de grootste verkiezingsnederlaag in de Nederlandse geschiedenis leed: het ging van 38 naar 9 zetels. Diederik Samsom werd topbestuurder, de PvdA was politiek failliet en vele PvdA’ers trokken weg.

Nu lijkt DENK door politiek opportunisme hetzelfde lot te ondergaan. De komende weken zullen Leefbaar en Groep de Mos proberen mensen te laten geloven dat ze gematigd zijn geworden. Tunahan Kuzu en Farid Azarkan, die wethoudersposten in respectievelijk Rotterdam en Den Haag ambiëren, zullen alles uit de kast halen om de DENK achterban ervan te overtuigen dat Leefbaar en Groep de Mos betrouwbare partners zijn. Wanneer de samenwerkingen er komen en Leefbaar en Groep de Mos toch geen betrouwbare partners blijken is de DENK-achterban zoals bij het CDA en PvdA de grote verliezer. Kuzu en Azarkan zullen dan vast ergens al een baan als topbestuurder hebben gekregen zoals Verhagen en Samsom.

Net zoals Samsom niet leerde van Verhagen, zullen Kuzu en Azarkan ook niet leren van het verleden van Verhagen en Samsom…

DENK-leden