BRUSSEL, 13 oktober (Reuters) – De Alphabet-eenheid Google kan volgend jaar worden geconfronteerd met antitrustaanklachten over haar digitale reclame-activiteiten, terwijl EU-regelgevers gefrustreerd zijn over het trage tempo van de schikkingsgesprekken met het bedrijf, vertellen mensen die bekend zijn met de zaak op donderdag tegen Reuters.
De advertentieactiviteiten van Google zijn Alphabet’s grootste geldmaker, goed voor ongeveer 80% van de jaarinkomsten, ondanks de inspanningen van de afgelopen tien jaar om meer hardware, abonnementsdiensten en cloudcomputingtechnologie te verkopen.
De Europese Commissie is in juni vorig jaar een onderzoek gestart naar de advertentieactiviteiten van Google, omdat zij vreest dat de Amerikaanse techgigant een oneerlijk voordeel krijgt ten opzichte van rivalen en adverteerders.
Het bedrijf, dat zijn vierde miljard euro boete riskeert, probeerde vervolgens de zaak te schikken, maar de concessies waren klein en zeer voorlopig, zei één van de mensen. Google heeft de afgelopen tien jaar meer dan 8 miljard euro aan EU-antitrustboetes opgelegd gekregen.
De EU-mededingingsautoriteit zal de aanklacht waarschijnlijk begin volgend jaar bekendmaken, hoewel de timing nog kan veranderen, zei één van de mensen.
De Commissie gaf geen commentaar.
Google, ‘s werelds grootste verkoper van online reclame, ver voor Facebook en Instagram eigenaar Meta Platforms Inc, had geen onmiddellijk commentaar.